חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
לוגו צעדים ראשונים - שמים לב אלייך אמא
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
שבועות ההריון
חיפוש
logo- school
בית הספר להורות

פצעי אקנה וכתמים בתקופת ההריון

אקנה בהריון

אקנה בהריון הינה תופעה שכיחה הפוגעת לא פעם גם בדימוי ובתחושת הביטחון העצמי.

מה הם הגורמים לתופעה?כיצד מטפלים? ומה הם התכשירים מהם מומלץ להימנע?

החדשות הטובות הן כי תופעת האקנה במקרים רבים חולפת עם תום ההריון. החדשות הפחות טובות הינן כי תופעה זו יכולה להותיר את חותמה בפנים בצורה של כתמים אדומים וחומים ואף הצטלקויות!

מה הם הגורמים לאקנה בהריון?

תקופת ההיריון מאופיינת בשינויים הורמונליים הטומנים בחובם לא פעם שינויים פיזיולוגים ופתולוגים במראה העור, מרקמו ורגישותו. פצעי אקנה בפנים, בגב, בחזה, בטוסיק ואף בזרועות הינם רק חלק מהתופעות הניצפות במהלך ההריון.

האם מומלץ לטפל באקנה בתקופת ההריון?

ניתן ואפילו רצוי לטפל באקנה בתק' ההריון. חיטוט בפנים, עיכוב במתן טיפול וכמובן אקנה אשר לא אובחן ע"י איש מקצוע ו/או לא טופל כיאות עלול לגרום לזיהום חיידקי משני, שינויים פיגמנטרים בצבע העור, דלקתיות ואף הצטלקויות. מומלץ לפנות לרופא עור ו/או קוסמטיקאית המתמחה בטיפול באקנה לשם איבחון העור, התאמת הפרוטוקול הטיפולי והתאמה אישית של תכשירים המותרים בהריון לטיפול תחזוקתי.

מה מומלץ בזמן הריון?

שימוש בסבונים עדינים אשר אינם מייבשים או מגרים את העור. במידה והעור מיובש מומלצים סבונים מוצקים מלחחים (Syndet Bar), המכילים את המרכיבים ,Stearic AcidSodium Cocyl isethionate.

מומלץ להימנע מתדירות גבוהה של שטיפת הפנים שכן מחקרים אחרונים מצביעים על רמות גבוהות של חיידק ה- P.acnes המעורב בהתהוות המחלה דווקא באזורי העור המיובשים יותר!

מומלץ שימוש במי פנים טונר המכילים חומצה סיליצילית בריכוז של עד 2%

ליחוח תדיר של העור ושימוש בקרם לחות הינו גורם מהותי והכרחי לריפוי מהיר של הפצעים.

שימוש בתכשירים אנטי דלקתיים ואנטי אוקסידנטים כדוגמת ויטמין C בנגזרת יציבה, ויטמין E, תה ירוק וגליצרהיזיניק(תמצית ליקוריש), מומלצים לטיפול בדלקתיות ובאדמימות האופיינית. מומלצים מרכיבים מרגיעים ו/או סופחי הפרשות דלקתיות ושומניות כדוגמת קמומיל, קלמין, קמפור, סולפור, חימר אדום.

מומלץ להשתמש בתכשירים המכילים מרכיבים אנטי בקטרייאלים/אנטי חיידקיים כדוגמת בנזואיל פרוקסיד.

מומלץ שימוש דו שבועי בפיליניגים המכילים חומצות פרות כדוגמת חומצה גליקולית ו/או חומצה סיליצילית(חומצה בטא הידרוקסית), לריפוי וחידוש מרקם העור.

שימוש יומי בקרם הגנה המותאם לעור שמן ורגיש הינו בגדר חובה! מומלץ קרם בעל מקדם הגנה Spf30 רחב טווח ואשר מכיל מרכיבים שאינם כימיקלים כדוגמת Zinc Oxide ו- .Titanium Dioxide זכרו כי קרני השמש גורמות לשחרור של חומר בעור המאיץ תהליכים ושחרורם של חומרים מחוללי דלקת המחמירים עוד יותר את האדמימות האופיינית!

מומלץ השימוש במייק אפ , Oil Free אשר ניתן להסירו בנקל ואשר אינו סותם נקבוביות העור (Noncomedogenic ), כדוגמת מייק אפ מינרלי.

תזונה- תפריט עשיר ומאוזן של פירות וירקות המכילים ויטמינים ואנטי אוקסידנטים מומלץ מאד. יש להימנע מסוכרים ופחמימות בעלי ערך גליקמי גבוה (מעלים רמות גלוקוז ואינסולין בדם). בנוסף, מחקרים אחרונים חושפים את השפעתם של מוצרי החלב על פעילותן של בלוטות החלב אך כאמור יש להיוועץ בדיאטנית.

שתייה מרובה ופעילות גופנית.

ממה מומלץ להימנע בזמן הריון והנקה?

בשל ספיגה סיסטמית למחזור הדם וסכנת מומים בעובר(טרטוגניות), מומלץ להימנע מתרופות מרשם ייעודיות לטיפול באקנה ובהפרעות עור נוספות המכילות את המרכיב הידוע "רטין A" כדוגמת רטאווית, לוקאסיד, תכשיר מסוג אדפרין וטאזרותן לטיפול בפסוריאזיס ו/או תכשירי קוסמטיקה המכילים את נגזרותיו של ויטמין A כדוגמת רטינול, רטיניל פלמיטאט ורטיניל לינולאט.

להימנע משימוש בפילינגים המכילים גרגרים. שפשוף העור יכול לגרום לגירויו ולהחמרת הדלקת האופיינית.

אנטיביוטיקות בליעתיות מסוג טטרציקלין ודוקסיציקלין אסורות לשימוש בתק' ההריון.

יש להימנע משימוש במשחת שיניים לצורך ייבוש פצעי האקנה.

מומלץ להימנע מסבונים נוזליים המכילים מרכיבים המייבשים את העור כדוגמת: Sodium Lauryl Sulfate וסבונים מוצקים המכילים דטרגנטים מזיקים מסוג Sodium Carboxylate.

מומלץ להימנע מתכשירים לעיצוב שיער כדוגמת ג'לים, ומוסים העלולים לסתום נקבוביות העור.

כיצד מומלץ לטפל בכתמי העור שהותירו הפצעים?

פיגמנטציה שלאחר דלקת הנראית בעור ככתמים אדומים או חומים הינה תופעה שכיחה בקרב מי שבפניה פצעי אקנה. התופעה אופיינית בקרב בעלות גון עור כהה אך לא רק.

תופעה זו נגרמת כתוצאה ממתווכים מחוללי דלקת המעורבים בתגובה הדלקתית שבעור וכן מייצור של פיגמנט המלנין ( האחראי על שיזוף העור).
חומרת הפיגמנטציה תלויה קשר ישיר בעוצמת הדלקת וזמן הימשכותה ומשכך, עיכוב בטיפול עלול להותיר את העור עם כתמים אדומים וחומים לרב!

על כן, הטיפול "האופטימלי" יכלול תכשירים אנטי דלקתיים ותכשירי הבהרה כדוגמת חומצה אזלאית המותרת לשימוש בהריון וכמובן ליווי וטיפולים תקופתיים בקליניקה הרפואית.

מאת: יפית כהן – קוסמטיקאית רפואית

כותבת המאמר: יפית כהן, בעלת קליניקה לפרוצדורות אסתטיות. מתמחה בדרמטולוגיה קוסמטית, טיפול בעורות רגישים, פיגמנטציות כתמי עור ואיבחון קליני של העור. מרצה בכנסים רפואיים ומיקצועיים בנושאי הפרעות עור, טיפוח העור ושמירת בריאותו.מנהלת פורום אקנה באתר Be ok

פרטים להתקשרות: נייד:054-5321040

מייל: [email protected]

כתובת אתר אינטרנט: www.yafitcohen.co.il

פייסבוק

מאמרים נוספים
gift
רגע.... לפני שאת מתחילה!

תהיי הראשונה לדעת על כל הערכות, הסדנאות Live וההטבות השוות שאנחנו משיגים במיוחד עבורך ❤️ .

gift
רגע.... לפני שאת עוזבת!
ערכה כבר קיבלת?

ערכת מוצרים מפנקת לקראת הלידה
בחום ובאהבה ❤️

ברור שאני רוצה