התפתחות השפה

| | |

התינוק תקינה? ומה ההשפעה שלנו על התפתחות השפה אצל התינוק שלנו וילדנו

ההשפעה שלנו כהורים על התפתחות השפה אצל התינוקות שלנו

הרבה הורים תוהים, מתי הילד צריך להתחיל לדבר, האם התפתחות השפה שלו תקינה. למעשה, השפה מתחילה להתפתח הרבה לפני הופעת המילים הראשונות והדיבור. כהורים, יש לנו חלק משמעותי בהתפתחות השפה אצל התינוק שלנו. מהרגע שהילד נולד הוא לומד מכל החוויות שהוא נחשף, ואוסף מידע לגבי העולם ואיך צריך לחיות אותו. תינוקות לומדים לדבר על ידי האזנה לאופן הדיבור שלנו ושל הסובבים אותם.

התפתחות השפה אצל תינוקות

טרם התפתחות המילים, תינוקות משתמשים בקולם כדי להביע הנאה או חוסר שביעות רצון.
התינוק מגיב באופן שונה לשינויים בקולנו ובטון הדיבור שלנו, מתחיל להבין הקשרים ומשמעויות. רובנו נמצא את עצמנו מדברים אל התינוק בקול גבוה ותוך שימוש מוגזם בהבעות פנים. למביט מהצד, הדבר נראה לעיתים מגוחך, אך הדבר מושך את תשומת ליבו של התינוק.
התינוק שלכם מגיב והדבר תורם לפיתוח כישורי השפה והתקשורת שלו. לצד דיבור זה, מומלץ לשלב שיח בוגר, להקריא סיפורים, לשוחח עם התינוק ולשתף אותו באירועים שמתרחשים לו. למשל: "בוקר טוב, אנחנו הולכים עכשיו לרופא, אתה תקבל חיסון, קצת יכאב ואמא תהיה איתך כל הזמן".

איך לעודד את מיומנות הדיבור והשפה אצל התינוק

כדי לעודד את מיומנויות הדיבור, צריך להקשיב לתינוק שלנו, ליצור אתו קשר עין, ולדבר, לשיר ולתקשר אתו. עיקר היוזמה התקשורתית מוטלת עלינו ההורים. ככל שניזום יותר "שיחות", שירי הפעלה, כך התינוק יתנסה יותר בתקשורת. למעשה התינוק מתנסה בקולות ובצלילים שהוא שומע סביבו ומחקה אותם ולעיתים השיחות יתבטאו כנאום של ממש מצד התינוק.

התינוק של השכנה התחיל כבר לדבר

חשוב לזכור שכל ילד מפתח את מיומנויות השפה והדיבור בקצב שלו ומתחיל לדבר בשלב שונה. סביב גיל שנה מתחילות להופיע המילים הראשונות. מילים ראשונות מוגדרות כמילים שבהן התינוק משתמש באופן עקבי לתיאור מישהו, סיטואציה או חפץ. גם אם המילה הנאמרת רחוקה מהמילה האמיתית, היא עדיין נספרת כמילה ועלינו ההורים מוטלת המשימה לסייע לתינוק בתקשורת עם העולם ולקדם את יצירת השפה המדוברת.

שפת הדיבור בגיל שנה

סביב גיל שנה, יכולת ההבנה של התינוק מתפתחת והוא מגיב להוראות, הוא יציג וישתף אותנו בחפץ שנבקש או יושיט יד לדבר שרוצה. ברוב המקרים, אנחנו נבין בדיוק למה התינוק מתכוון, ואז נחליט האם מתעקשים על ביטוי המילה, או מסתפקים בהבנת הכוונה. בשלב ההתחלתי נסייע לילד, ונבטא עבורו את המילה באופן תקין ובהקשר הנכון. בשלב מאוחר יותר, ננסה לאתגר אותו ולהקשות עליו, על מנת שילמד לבטא את המילים ולבקש את אשר הוא רוצה. ככל שנחשוף את התינוק לאוצר מילים עשיר, כך הוא ירכוש מילים חדשות ויעשיר את שפתו. אוצר המילים של חלק מהילדים לא יהיה גדול במיוחד עד שיגיעו לגיל שנתיים.

התפקיד שלנו בהתפתחות השפה

התינוק יעדיף לשמוע את קולנו ופחות קולות ממסכים. ככל שהתינוק יתפתח מבחינה רגשית התנהגותית ונפשית, כך הוא ילמד להשתמש במילים כדי להביע את שהוא רואה, שומע, חש, חושב, ורוצה. כשיש עוד ילדים בבית זו הזדמנות נפלאה להחמיא לילדים הבוגרים באוזני התינוק. הדבר מעצים את הילדים ונותן להם תחושה שלמרות שאנחנו ההורים עסוקים בתינוק החדש, לא שכחנו אותם ואנחנו עדיין מתפעלים מהם. כנראה שהשיח עם תינוק הוא ברוב המקרים חד צדדי, ועדיין כדאי לתרגל שיח משתף, התייעצות וסקרנות אמיתית מהילד. ניתן לחזור על ניסיונותיו של התינוק להגיד מילים כדי לעודד שיחה הדדית. לסיכום, חייכו וצרו עם התינוק קשר עין כדי להראות לו שאתם מקשיבים. הרחיבו והסבירו מילים בסיסיות. לדוגמה, אם התינוק אומר “אנ אנ”, אמרו “כן, זו מכונית כחולה וגדולה. הצביעו על איברי הגוף וקראו בשמם. וזיכרו, אתם מכירים הכי טוב את הילד שלכם.
לעיתים, עיכובים משמעותיים במיומנויות התקשורת עשויים להיות סימנים להפרעות התפתחות חמורות יותר או לעיכוב התפתחותי, כולל עיכוב שפתי, לקות שמיעה, מוגבלות שכלית התפתחותית והפרעה על הרצף האוטיסטי.

אם אתם מודאגים, דברו עם רופא הילדים או מומחה אחר לבריאות הילד.

אסנת בירן

תואר שני בחינוך, מדריכת הורים מהצוות של מרכז מיכל דליות.

לפייסבוק של אסנת בירן

Similar Posts