חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
לוגו צעדים ראשונים - שמים לב אלייך אמא
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
שבועות ההריון
חיפוש
logo- school
בית הספר להורות

היתרונות של עיסוי תינוקות

למה חשוב שנעשה עיסוי לתינוק שלנו?

למגע, ובמיוחד מגע עור בעור ישנם יתרונות בריאותיים. הדבר נכון בבגרות ונכון אפילו יותר בינקות.
בעולם המודרני מקובל להלביש תינוקות, להפריד ולצמצם מגע עור בעור. עיסוי תינוקות הוא הזדמנות מצוינת להגדיל את הזמן בו התינוקות נהנים ממגע ישיר עם ההורים, מחזקים את בטחונם העצמי, מורידים את החרדות ומעלים את טונוס השרירים – וגם ההורים יוצאים מכך נשכרים.
ניתן לראות כי חשיבות המגע בגיל הרך הינה משמעותית מאוד דרך הנקודות הבאו:

* השכבה כפולה בקרב תינוקות: אחד מנהלי הטיפול המוכרים בקרב פגים הוא נוהל ההשכבה הכפולה. מדובר באחד מאמצעי הטיפול היעילים ביותר הקיימים והוא מתבצע על ידי הכנסתם של זוג תאומים לאינקובטור אחד. המגע האנושי בין התאומים משפיע בדרך חיובית על מצבם הנפשי והגופני של התינוקות.

* אוקסיטוצין – הורמון השלווה: אוקסיטוצין הוא הורמון הנמצא בגוף באופן טבעי ומשתחרר, בין היתר, במגע עור לעור. לרמות אוקסיטוצין גבוהות ישנן משמעות רבה לחיי תינוקות ומבוגרים כאחד. אוקסיטוצין הוא הורמון המעלה את רמת שביעות הרצון, השלווה, הנינוחות ואף ידוע כמפיג חרדות טבעי. בזמן עיסוי תינוקות, המגע בין ההורה לתינוק הוא מגע עור לעור, מגע שיכול להגביר את רמות האוקסיטוצין בתינוקות, ולהביא להרגעתם.

מהו עיסוי תינוקות?

עיסוי תינוקות שונה מעיסוי מבוגרים. עיסוי תינוקות כולל מגע עדין עם כללים פשוטים אך ברורים בתינוק. העיסוי נעשה ישירות על עורו החשוף של התינוק, כאשר הוא רגוע. ניתן להשתמש בשמנים שונים בכבישה קרה. חשוב להשתמש בשמנים שאינם רעילים כיוון שתינוקות נוטים להכניס את ידיהם לפיהם. שמן מקובל מאד בעיסוי תינוקות הוא שמן שקדים בכבישה קרה, אך אפשר אפילו להשתמש בשמן זית כתית.

לאיזה גיל מיועד עיסוי תינוקות?

נהוג להתחיל עם עיסוי התינוק בגיל של כחודש עד חודש וחצי. משך העיסוי יכול להתארך עם הזמן מדקה או שתיים בהתחלה ועד לרבע שעה ואף עשרים דקות לאחר שהתינוק מתרגל והעיסוי הופך חלק משגרת היום – לאחר האמבטיה, לפני ההשכבה לשינה וכדומה.

עיסוי תינוקות מתאים במיוחד עד לגילאים של כחצי שנה – עד לתחילת הזחילה. לתינוקות זוחלים יש על פי רב פחות סבלנות לשכב ולהתמסר לעיסוי. הסקרנות בוערת בהם והדחף לזחול ולגלות עולם רב.

מה אסור לעשות בכל הנוגע לעיסוי תינוקות?

עיסוי תינוקות יכול להתבצע על חלקים שונים בגוף התינוק – יד, כתפיים, בטן, רגל ואפילו תנוך אוזן. מקום אחד ממנו יש להמנע הוא עמוד השדרה. ישנם סוגי עיסוי מסוימים המתאימים יותר לטיפול בבעיות מסוימות – למשל בעיות עיכול שכל כך נפוצות בקרב תינוקות בגילאים אלו.

טכניקות ותנועות העיסוי פשוטות וניתנות ללימוד בקלות. ישנם חוגים בהם ההורים יכולים ללמוד טכניקות אלו ולתרגל אותם עם תינוקם. לאחר התרגול בחוג, ההורה יכול להטמיע את העיסוי כחלק משגרת היום של התינוק. רצוי לקיים את טקס העיסוי בזמנים קבועים במהלך היום כדי שהתינוק ידע לצפות לשגרה זו.

מלבד עיסוי איזור עמוד השגרה, יש להמנע מעיסוי תינוקות בוכים, חולים או עם חום גבוה. על ההורה להיות קשוב לשפת הגוף של התינוק ולגלות מה נעים לתינוק ומה לא, ולהתמקד באותן פעולות עיסוי הנעימות לתינוק.

יתרונות של עיסוי תינוקות

לעיסוי תינוקות ישנן השפעות ניכרות. תינוקות המורגלים בעיסוי הם לרב נינוחים יותר, בריאים יותר וסובלים פחות מכאבי בטן ואפילו כאבי צמיחת שיניים. עיסוי תינוקות עוזר ביצירת טונוס שרירים נכון לתינוקות. הוא מפיג חרדות ומקל על כאבי עיכול ושיניים, ומהווה חוויה נעימה וחיובית גם עבור ההורה המעסה והטקס הקבוע הכרוך במגע בלתי אמצעי עוזר לחזק את הקשר שבין התינוק להורה. את טכניקות עיסוי תינוקות ניתן ללמוד במספר מפגשים קצרים ולהתמיד איתן בבית, כחלק משגרת היום.

מאת: אפרת רוזן

עיסוי תינוקות
מאמרים נוספים
gift
רגע.... לפני שאת מתחילה!

תהיי הראשונה לדעת על כל הערכות, הסדנאות Live וההטבות השוות שאנחנו משיגים במיוחד עבורך ❤️ .

gift
רגע.... לפני שאת עוזבת!
ערכה כבר קיבלת?

ערכת מוצרים מפנקת לקראת הלידה
בחום ובאהבה ❤️

ברור שאני רוצה