חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
לוגו צעדים ראשונים - שמים לב אלייך אמא
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
שבועות ההריון
חיפוש
logo- school
בית הספר להורות

משבר גיל ארבעת החודשים

מאת: לבנת רייפן- יועצת שינה לתינוקות וילדים של נשים עובדות
סיפרתם כבר לכולם שהקטנצ'יק ישן מעולה במהלך הלילה ופתאום 'עין הרע' פגעה בשינה שלו?

הוא חווה קושי בהרדמות ביום ובלילה? לא מצליח לישון במהלך היום? יש המון יקיצות במהלך הלילה?

ברוכים הבאים למשבר גיל ארבעת החודשים! אז איך להקל על התינוק שלכם ולעבור איתו בשלום את המשבר?

אחרי שנפרדו מהגזים והתינוק כבר מבחין בין יום ולילה הוא כבר לא נמצא במעגל החיים הראשון של שינה ואוכל.

יש לנו תינוק שמבצע כרגע קפיצה קוגניטיבית והתפתחותית אדירה, הוא כבר מושיט ידיים לחפצים ומתחיל לחקור את העולם ע"י תפיסת חפצים והכנסתם לפה, בשכיבה על הבטן הוא כבר מרים את הראש, הוא מזיז את עיניו ועוקב אחרי אובייקטים ואפילו משמיע קולות של צחוק. כל הדברים האלו דורשים מהתינוק הקטן המון תרגול ושואבים ממנו לא מעט אנרגיות.

ההתפתחות שלהם בגיל ארבעה חודשים מדהימה ואנחנו נהנים מכך שהתינוק שלנו גדל יחד עם זאת מעבר להתפתחות הקוגניטיבית מחזורי השינה שלהם מתקצרים והופכים להיות מחזורי שינה של ילדים גדולים יותר ופחות של תינוקות בני יומם, שינוי שגורם להרבה מאוד תינוקות לפתח בעיות הנוגעות לשינה.

מהו משבר גיל ארבעת החודשים?

משבר גיל ארבעת החודשים כשמו כן הוא, מופיע בחודשי החיים הראשונים בין גיל שלושה חודשים לגיל חמישה חודשים ולא כל התינוקות יחוו אותו.

המשבר מתבטא אצל תינוקות שנרדמים בקלות וישנים לאורך כל שעות היום ופתאום הם מתקשים להירדם והשינה שלהם אינה רצופה. שנות היום מתקצרות ובמהלך הלילה יש לא מעט יקיצות, הסיבה לכך היא שמחזורי השינה משתנים ומתאימים את עצמם למחזורי שינה של ילדים גדולים יותר, בנוסף התינוק מתחיל לגלות ולחוות את העולם בצורה שונה ממה שהיה רגיל עד היום דבר שמשפיע באופן ישיר ומקשה על ההירדמות.

משבר גיל ארבעת החודשים הוא משבר טבעי לחלוטין יחד עם זאת לא מעט הורים מוצאים את עצמם אובדי עצות ועושים הכול על מנת להחזיר את התינוק לישון.

אז מה עושים כדי להתגבר על המשבר?

רוטינה קבועה וחזרתיות

תינוקות זקוקים לסדר יום מובנה על מנת שלא ננחית עליהם דברים.

חשוב לבנות סדר יום לפי הצרכים של התינוק אך התחשבו גם בנוחות שלכם כך שתוכלו גם אתם לעמוד בזה. החליטו על רוטינה שתחזור על עצמה כל יום וודאו שהיא לא פוגעת בשאר בני המשפחה על מנת שתוכלו לחזור עליה בכל יום למעט ימים של יציאה מהשגרה וסופי שבוע.

שנות היום

בגילאי 3-6 חודשים שעות השינה המומלצות הם 15 שעות ביממה שמתוכם כ-10 שעות בלילה ו-5 שעות בשנת יום המתחלקות ל-3 תנומות להם זקוק התינוק. חשוב מאוד לאפשר ו/או ליזום את שנות היום של התינוק על מנת שלא יכנס למצב של עייפות יתר העלולה להקשות על ההירדמות וגורמת ליקיצה מוקדמת יותר.

אל תגיעו למצבים של עייפות יתר –

עייפות יתר יכולה לגרום להאצה בפעילות גופנית ולעליה ברמת האדרנלין, שילוב שמוריד באופן דרסתי את הורמון המלטונין (הורמון השינה) ומקשה משמעותית על תהליך ההירדמות. חשוב להבחין מתי התינוק באמת לא עייף ומתי הוא במצב של עייפות יתר ועושה רושם של עירנות מלאה. עייפות יתר גורמת ליקיצות מרובות סמוך לזמן ההירדמות, במהלך הלילה ועלולה לגרום גם ליקיצה מוקדמת.

טקסי שינה

לטקס השינה יש חשיבות מכרעת על אופן ההרדמות של ילדכם ובכך גם השפעה ישירה על השינה כולה. טקס שינה נכון בנוי בצורת 'משפך' כך שבשלב הראשון נוריד הילוך בפעילות הגופנית ולאט לאט ניפרד מכל הגירויים מסביב. מטרת הטקס היא להעביר לילדכם מסר שעכשיו הולכים לישון וליצור הפרדה בין היום ללילה. ניתן לקבוע טקס שינה לשנות היום וטקס שינה ללילה על מנת שהתינוק ידע להבחין בין השניים. חשוב להתאים את טקס השינה לגיל התינוק (שיר בחרוזים, סיפור קצרצר וכו')

לא להציף

אנחנו כל כך נהנים לקנות צעצועים חדשים ולחשוף את הילדים להמון דברים שונים אך צריך לשים לב שאנחנו לא מציפים אותם בעודף גירויים רעשניים וצבעונים אשר גורמים לאי שקט.

ארוחות

התינוק כבר גדל והוא אינו רעב במידה מספקת כדי לאכול כל שלוש שעות, בגיל ארבעה חודשים המרווח בין הארוחות עומד בדרך כלל על 4 שעות כך שהתינוק יאכל כמות משביעה בכל ארוחה. במידה והתינוק הפסיק לאכול בלילה וישן שינה רצופה הגוף כבר יפתח לעצמו דרך בריאה לצרוך את כמות האוכל לה הוא זקוק במהלך היום והוא ידע להתמודד עם שינה ארוכה. הסיבה ליקיצות בלילה ככול הנראה לא נובעות מרעב, לכן החזירו את התינוק לישון בדיוק כמו שהרדמתם בתחילת הלילה.

ובנימה אישית

משבר גיל ארבעת החודשים פוגש כמעט את כל התינוקות. תקלו עליהם כמה שניתן וזכרו שכשאתם רגועים התינוק נרגע והוא מרגיש שיש לו על מי לסמוך. מעבר לכל העצות, הטיפ הכי גדול שאני יכולה לתת לכם הוא להישאר רגועים, לנסות להבין מה מפריע לתינוק ולתת מענה לצורך שלו. חשוב להבין שהבכי זאת דרך התקשורת היחידה שיש לתינוק הקטן ולכן תמיד יש להיענות לבכי ויחד עם זאת אין סיבה להילחץ ממנו. תהיו בטוחים בעצמכם ועקביים בתגובות שלכם וכך התינוק ילמד לסמוך עליכם וירגיש בטוח בסביבתכם.

ליבנת רייפן

יועצת שינה לתינוקות וילדים של אמהות עובדות.

www.livnatreifen.com

[email protected]

בפייסבוק – לילות קסומים – ייעוץ שינה

מאמרים נוספים
gift
רגע.... לפני שאת מתחילה!

תהיי הראשונה לדעת על כל הערכות, הסדנאות Live וההטבות השוות שאנחנו משיגים במיוחד עבורך ❤️ .

gift
רגע.... לפני שאת עוזבת!
ערכה כבר קיבלת?

ערכת מוצרים מפנקת לקראת הלידה
בחום ובאהבה ❤️

ברור שאני רוצה