חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
לוגו צעדים ראשונים - שמים לב אלייך אמא
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
שבועות ההריון
חיפוש
logo- school
בית הספר להורות

איך יודעים אם לתינוק חם או קר מדי?

הבעיה הגדולה ביותר עבורנו, כהורים, בעונת המעבר, ובעיקר הורים טריים, היא כיצד עלינו להלביש את התינוק. בעוד שפעוטות כבר יודעים לומר כשחם או קר להם, אצל תינוקות עבור רובנו מדובר בסימן שאלה אחד גדול.

אך כדאי שתדעו כי גם התינוקות מדברים אתנו כל הזמן, אך בניגוד למבוגרים – הם לא משתמשים במילים, אלא בשפת הגוף שלהם. הבעיה נובעת מכך שאנחנו לא תמיד יודעים "לקרוא" אותם ולהבין מה הם צריכים מאתנו. על ידי קריאה נכונה של שפת הגוף של התינוק נוכל לדעת האם חם או קר לו, האם צריך להוריד שכבה או לחלופין לגרוב לו דחוף גרביים.

כל תינוק נולד עם בסיס למערכת וויסות טמפרטורות, אשר מבשילה בשבועות הראשונים לחייו. תפקידנו כהורים הוא לעזור למערכת זו להבשיל ולעבוד בצורה המיטבית. במילים פשוטות יותר: אם לנו חם או קר, ככל הנראה גם לתינוק שלנו חם או קר בהתאם.

כיצד מזהים אם לתינוק חם או קר?

דיי להבין את שפת הגוף של התינוק קודם כל כדאי להעיף מבט על עצמנו ולהבין כיצד אנחנו נתנהג בסיטואציה דומה, שכן הסימנים לכך שלתינוק שלנו חם או קר לא שונים בהרבה מהסימנים שלנו. כך, לדוגמה, כאשר לנו המבוגרים חם אנחנו נמעיט בתנועה כדי לא לייצר אנרגיה (שתחמם אותנו). הגוף שלנו יהיה מאוד רפוי על מנת להגדיל את שטח הפנים ולהתקרר, אך יחד עם זאת לא נהיה נינוחים, כנראה שנזיע ונפהק, בשביל להכניס עוד חמצן לגוף. אנחנו נרגיש עייפות יתר, לא יהיה לנו תיאבון, אבל נהיה מאוד צמאים. מצד שני, כשקר לנו נזוז הרבה, אך נעשה תנועות קטנות ומהירות בשביל להתחמם. נהיה קפוצים, מצומררים ומכווצים ויהיה לנו תיאבון מוגבר (אכילה מגבירה קצב חילוף חומרים ועל כן מחממת את הגוף).

חשוב לזכור כי הסימנים משתנים מתינוק לתינוק, וכמו שלא לכל המבוגרים חם או קר באותו סיטואציה, גם תינוקות שונים יגיבו בצורה שונה למזג האוויר. כמו כן, לא בטוח שהתינוק שלכם יחווה את כל התסמינים או לחלופין יחווה אותם בדיוק בצורה שבה ציינו. כל תינוק הוא שונה, ואחד התפקידים שלנו, כהורים, הוא להיות קשובים לתינוק שלנו ולשינויים הקטנים ביותר שעוברים אליו.

6 סימנים לכך שלתינוק שלכם חם

1. הגוף – גופו של התינוק יהיה מאוד רפוי, הידיים והרגליים פרושות לרווחה.

2. תנועה – התינוק ימעיט בתנועות. תינוק שזוחל ימעיט בזחילה או שיזחל למקום קריר יותר.

3. התנהגות – התינוק יהיה לא נינוח, אולי יקטר ויפהק בשביל להכניס חמצן.

4. גוון העור – העור יהיה בגוון אדמדם והוא אף יזיע מעט.

5. מזון – התינוק יהיה חסר תיאבון אך יבקש לשתות.

6. יציאות – אנחנו נראה מיעוט במתן יציאות ושתן.

מה עושים?

קודם כל, לא מעמיסים בשכבות של ביגוד. עודף שכבות עלול לגרום לתינוק לפתח חום. בימים ממש חמים ניתן אפילו להשאיר את התינוק בעירום – זה אפילו בריא. העור של התינוק "יתעורר" והוא ירגיש את גבולות הגוף שלו, יתפתח מוטורית, יקבל בטחון ויתקרר. בימי האביב ניתן להלביש בשכבה אחת דקה ולהוסיף גרביים ועליונית, שניתן להוריד.

חשוב לא לנגב זיעה מהתינוק. הזיעה מקררת רק כשהיא מתנדפת, ולכן אם מנגבים את התינוק אנחנו מונעים ממנו להתקרר. ניתן לנגב מעט את הפנים או הידיים עם מטלית לחה (עדיף עם מים) ולתת למים להתנדף לבד. זה נעים ומקרר.

תינוקות יונקים יבקשו לינוק יותר, כיוון שהם יהיו צמאים. חשוב להיניק לפי דרישה. לתינוקות שאוכלים מוצקים כדאי לשלב מעט מים, בכפית או בבקבוק. לתינוקות שאוכלים תמ"ל (תחליפי חלב אם) ניתן לתת מנה קטנה או לחלופין מנה מדוללת. מגיל חצי שנה ניתן לתת חלב אורז איכותי.

6 סימנים לכך שלתינוק שלכם קר

1. הגוף – התינוק יהיה מאוד מכווץ והאגרופים שלו יהיו קפוצים

2. תנועה – התנועות של התינוק יהיו מהירות וחדות מאוד. הוא "יקטר" בקולות חדים

3. מזון – התינוק יבקש לאכול בשביל להתחמם

4. התנהגות – התינוק יהיה עייף ותזזיתי. הוא יבקש להיות הרבה על ידי ההורים כדי להתחמם.

5. גוון העור – העור יהיה ורדרד או לבן בהיר כתוצאה מכיווץ כלי דם.

6. יציאות – כיוון שמאזן משק המים בגוף לא מופנה לקירור, נראה מתן שתן מוגבר יותר.

מה עושים?

אם התינוק שוהה בחדר ממוזג ואתם מבחינים בסימנים לכך שקר לו – הגיע הזמן לכבות את המזגן ולפתוח חלונות.

אם מזג האוויר קר ואתם יוצאים עם התינוק, או שאתם הולכים למקום בו יהיה מזגן שאין לכם שליטה עליו (כמו קניון, למשל) ניתן לחבוש לתינוק כובע. בגלל הגודל היחסי של ראש התינוק הוא מהווה מקור לפיזור חום מאוד משמעותי – ולכן מסייע מאוד בחימום גופו. בימים לא מאוד קרים ניתן לחבוש לו כובע דק, אפילו מבד טריקו עבה. בנוסף מומלץ לתת לתינוק לינוק לפי דרישה, על מנת שיתחמם.

לגבי ביגוד, מומלץ להשתמש בשיטת ה"בצל": להלביש את התינוק במספר שכבות, אותן ניתן להסיר במהלך היום. תינוקות שזוחלים כדאי להלביש גם בימים חמים בשכבות ארוכות ודקות, כיוון שהם נמצאים במגע עם הרצפה.

בלילות הקרים מומלץ לעטוף את התינוק, דבר שיעזור ללשמירה על חום הגוף ולשינה נעימה ורציפה. לתינוקות גדולים יותר ניתן לרכוש שק שינה מיוחד, שמבטיח שהם יישארו עטופים ולא "יעיפו" מעצמםו את השמיכה בלילה.

*הכותבת לריסה גינת, אמא לאביגיל ונעמי, הבעלים והמייסדת של SmallTalk – אקדמיה ארצית להנחיית הורים

——————————–

כחברה במועדון "צעדים ראשונים" את מוזמנת להירשם ב-100% לתוכנית המיוחדת – שישה גוונים של בכי. בתוכנית תוכלי לקבל המון מידע על בכי, זיהוי סימנים מוקדמים למענה נכון, מה עושים עם גזים, תגלי כלי תקשורת נהדר ומרגש עם התינוק שלך ועוד מלא תכנים. להרשמה לתוכנית שישה גוונים של בכי – לחצי כאן

מאמרים נוספים
gift
רגע.... לפני שאת מתחילה!

תהיי הראשונה לדעת על כל הערכות, הסדנאות Live וההטבות השוות שאנחנו משיגים במיוחד עבורך ❤️ .

gift
רגע.... לפני שאת עוזבת!
ערכה כבר קיבלת?

ערכת מוצרים מפנקת לקראת הלידה
בחום ובאהבה ❤️

ברור שאני רוצה