חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
לוגו צעדים ראשונים - שמים לב אלייך אמא
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
שבועות ההריון
חיפוש
logo- school
בית הספר להורות

שמירה על עור הפנים בזמן ההריון

עור פנים בריא, קורן ואחיד מהווה חלק משמעותי ביותר במראה החיצוני והינו מרכיב חשוב ביותר בתחושת הביטחון העצמי שלנו.
תקופת ההריון מאופיינת בשינויים הורמונלים הטומנים בחובם לא פעם שינויים במראה העור וברגישותו. שינויים בשיער ובציפורניים, סימני מתיחה בעור, הופעת פצעי אקנה אשר עם ריפויים לא פעם מותירים על פני העור כתמים אדומים ו/או כהים, התכהות נמשים והופעת כתמים הורמונאלים הינם רק חלק מהתופעות הנצפות במהלך ההריון
הכתמים נגרמים כתוצאה מפיזור לא אחיד של פיגמנט המלנין בעור. פיגמנט הנוצר בתאים ייעודיים וגורם למראה כהה יותר של העור בחלקים מסוימים.
מה היא בעצם מסיכת מלאזמה או "מסיכת הריון"?
מסיכת הריון או "מלאזמה" מופיעה ככתמים חומים כהים בהתפלגות סימטרית על המצח, רכות, לחיים, ומרכז הפנים קרי, סנטר, אף ושפה עליונה. הפרעת עור זו ניראת בד"כ בחלקו השני של ההריון

מה הן הסיבות להופעת המלאזמה?
ידוע כי רמות גבוהות של הורמוני המין הנשיים האסטרוגן והפרוגסטרון במהלך ההריון מעוררים הפרשה של הורמון בשם MSH
(melanocyte-stimulating hormones), המשפיע על ייצור פיגמנט המלנין מעבר לרגיל.
כאמור מלנין הוא צבען המופרש מתאים בשכבת העור העליונה הקרויים מלנוציטים .
בכל בן אדם מיוצרים שני סוגים של מלנין ביחסים שונים: מלנין כהה המייצר צבע עור חום- שחור (Eumelanin) ומלנין בהיר המייצר גוונים צהובים ואדומים, ואופייני לגוון עור בהיר.
מחקרים אחרונים שנערכו בתחום הצביעו על שומנים מיוחדים המופרשים מהשליה המשפיעים על תהליך יצירת הפיגמנט בעור! נמצא כי השיליה הינה מקור עשיר לשומנים ביו אקטיבים מסוג ספינגוליפידים המשפיעים על פעילותו של אינזים הטירוזינאז המשתתף במנגנון יצירת פיגמנט המלנין!

כמו כן, פיגמנטציה הנגרמת כתוצאה מווסת של אשה וגלולות נגד הריון עלולות אף הן לגרום להתכהות העור ולמעשה נשים אשר פיתחו פיגמנטציה בעת נטילתן היו רגישות ברב המיקרים להופעת הפיגמנטציה גם בעת תקופת ההריון!

חשיפה לשמש, נטילת תרופות מסויימות, פעילות יתר של בלוטת התריס, גנטיקה ותורשה הינם גורמים אקוטים נוספים להתהוות התופעה. חלקו השלישי של ההריון מאופיין אף בהתכהות קו הבטן והטבור ויש מחקרים המצביעים כי הסיבה להתכהות אזורי גוף מסויימים במיוחד הפנים והמצח ולא כלל הגוף מצביעה על ריכוז גבוה יותר באותם אזורים של תאים בשם מלנוציטים, תאים אשר בתוכם מיוצר פיגמנט המלנין והרגישים יותר לשינויים הורמונאליים!

מה מומלץ בזמן הריון?
– שימוש יום יומי בקרם הגנה בעל מקדם הגנה SPF30 ומעלה, רחב טווח, המציע הגנה משולבת הן נגד קרני ה-UVB – UVA הינו בגדר חובה! מומלץ להשתמש בקרם הגנה המכיל מסנני קרינה שאינם כימיקלים כדוגמת: Zinc Oxide ו/או ולבעלות עור רגיש מומלץ השימוש במסנני קרינה שאינם מכילים חומרים משמרים מסוג פארבנים, נטולי בישום, אינם מגרים את העור , והמותאמים לעורות הרגישים!
– חשוב להשתמש בסבון פנים המיועד לעור רגיש ואשר אינו מגרה או מייבש את העור ומכיל את החומרים הבאים: קמומיל, אזולן, לבנדר וקמפור (או לפחות אחד מהם). רמת החומציות האידיאלית הינה 5.5.

– שימוש בקרם לחות והזנה הינו חלק מהותי מטיפוח העור ושמירת בריאותו! רצוי חלב פנים או שמן הידרופילי כדי להסיר איפור.

– שימוש בתכשירים המכילים מרכיבים מבהירים והמותרים בהריון ובנוסף תכשירים אנטי דלקתיים, ו/או אנטי אוקסידנטים כדוגמת תה ירוק, ויטמין ,E ,C ניאצינמיד (ויטמין( B3 מומלצים ביותר בכל שגרת טיפוח של העור.מומלץ השימוש בויטמין סי בנגזרת חדירה לעור והעמידה מפני התפרקות בחשיפה לשמש כדוגמת Ascurbyl Glucoside

– שימוש דו שבועי בערבים בפילינגים המכילים חומצות פירות הידועות גם בשם חומצות אלפא – הידרוקסיות (AHA )דוגמת חומצה גליקולית המופקת מקנה סוכר חומצה סיליצילית (חומצה בטא- הידרוקסיד) או חומצות פוליהידרוקסיות המיועדות לעורות רגישים כדוגמת חומצה לקטו-ביונית.

ממה מומלץ להימנע במהלך ההריון?

– מומלץ להימנע משימוש בסבונים המכילים דטרגנטים מסוג Sodium lauryl sulfate. חומר זה עלול לגרום לשינוי במבנה שומני העור ולגירויו ולכן לא מומלץ כלל לשימוש!
– מומלץ להימנע משימוש בפילינגים המכילים גרגרים, שיפשוף וגירוי העור היכולים לעורר את קצב יצור המלנין בעור.
– להימנע ככל האפשר מתכשירים המכילים את מרכיב הרטין A הידוע בשמותיו המסחריים כדוגמת Retavit או Locacid ו- מדובר בחומצה של ויטמין A
– להימנע מסבון פנים המכיל אלכוהול.
– במידה והעור מיובש מומלץ להימנע מסבון פנים לעור שמן וגם מי פנים לעור שמן – המגבירים את תחושת היובש בפנים.
– מומלץ להימנע משימוש בתכשירים המכילים מרכיבי בישום, שמנים מינרלים, פטרולטום, דונג (Beeswax), וצבעי שיער המכילים Para- phenylenediamine

כותבת המאמר: יפית כהן – קוסמטיקאית רפואית, בעלת קליניקה לפרוצדורות אסתטיות. מתמחה בדרמטולוגיה קוסמטית, טיפול בפיגמנטציות, כתמי עור ואיבחון קליני של העור. מרצה בכנסים רפואיים ומיקצועיים בנושאי הפרעות עור, טיפוח העור ושמירת בריאותו.

פרטים להתקשרות: נייד:054-5321040

כתובת אתר אינטרנט: www.yafitcohen.co.il

פייסבוק

מייל: [email protected]

עור הפנים בזמן הריון
מאמרים נוספים
gift
רגע.... לפני שאת מתחילה!

תהיי הראשונה לדעת על כל הערכות, הסדנאות Live וההטבות השוות שאנחנו משיגים במיוחד עבורך ❤️ .

gift
רגע.... לפני שאת עוזבת!
ערכה כבר קיבלת?

ערכת מוצרים מפנקת לקראת הלידה
בחום ובאהבה ❤️

ברור שאני רוצה