חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
לוגו צעדים ראשונים - שמים לב אלייך אמא
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
שבועות ההריון
חיפוש
logo- school
בית הספר להורות

על טאבלט וילדים

המהפכה הדיגיטלית הגיעה גם לילדים שלנו, שכבר מגיל צעיר מתמכרים לבהייה במסכים שונים- מחשב, טאבלט או טלוויזיה.

יש לכם ילד בן ארבע שמבקש שתקנו לו טאבלט? אתם לא היחידים…

האם כדאי לקנות טאבלטים לילדים? במה טאבלטים אלו שונים מטאבלטים למבוגרים? כמה זה עולה? מה המחיר הבריאותי והחברתי ואיך ליצור גבולות לשימוש בטאבלט? על שאלות אלה ועוד ינסה לענות המאמר שלפניכם.

טאבלט לילדים- מה זה אומר?

מה ההבדל בין טאבלט רגיל לטאבלט לילדים? קודם כל, יש הבדל במחיר.
לילדים ניתן כיום למצוא מגוון רחב של טאבלטים במבצע – אלה הם מכשירים זולים יותר, המתחילים מכמה מאות בודדות ועד אלף חמש מאות שקל.
על מנת להגן עליהם מחבלות תצטרכו לקנות אביזרים נלווים כגון נרתיק לטאבלט. אפשר למצוא גם טאבלטים איכותיים ועמידים יותר, אשר יהיו יקרים יותר. שנית, מדובר בטאבלטים עליהם התקינו אפליקציות שונות לילדים, כגון משחקי אנימציה, ספרי ילדים או לימוד חשבון. למעשה, ניתן להוריד אפליקציות אלו לכל טאבלט שיש לכם בבית, כך שאין הכרח לקנות טאבלט שמיועד לילדים. כאמור, מה שהופך טאבלטים אלו לאטרקטיביים זה המחיר, שהוא נמוך יותר.

כיצד השימוש בטאבלט ישפיע על הילדים שלנו

תופעת השימוש בטאבלטים בגיל צעיר היא חדשה יחסית. לכן, עדיין אין מאחורינו מספיק שנות מחקר אשר יאפשרו לנו לקבוע בוודאות את כל ההשפעות הבריאותיות. עם זאת, המומחים מצביעים על נזק אפשרי לעיניים ולראייה אשר יכול להיגרם בעקבות צפייה ממושכת במסכים דיגיטליים. ככל שהמסך יהיה קטן יותר והעיניים קרובות יותר למסך, כך העיניים יתאמצו יותר והנזק יהיה בהתאם.

בנוסף להיבט הבריאותי, חשוב לשים לב להשפעות חברתיות ורגשיות. למשל, האם השימוש בטאבלט בא על חשבון דברים אחרים- משחק עם חברים אחרי הצהריים או זמן איכות יחד עם ההורים.
אם במקום להקריא לילד סיפור הוא מקשיב לסיפור בטאבלט, הילד יפסיד את התיווך ואת הקשר הרגשי שנוצר בינו לבין ההורה בעת קריאת סיפור משותפת. זה עדיין לא אומר שהשימוש בטאבלט או במחשב הוא פסול, אלא שצריך למצוא את האיזון הנכון בתוך סדר היום של הילד וכמובן את המינון.

יצירת גבולות לשימוש בטאבלט

מבחינה בריאותית, המומחים קבעו זמן מקסימלי שמותר לשימוש ביום, עבור גילאים שונים: גיל שלוש עד חצי שעה ביום, גיל ארבע עד שש עד שעה ביום , ומגיל עשר עד שעתיים ביום. הגבלות אלו באות להגן על העיניים והגב של הילדים, והן מתייחסות באופן כולל לצפייה במסכים דיגיטליים.

חשוב לדעת את המלצת המומחים, וגם ליצור את הגבולות שלך כהורה לילד ספציפי. למשל, תוכל להחליט שבשלב זה אתה לא קונה לו טאבלט, או שהוא כבר מספיק גדול ואחראי ואין צורך שאתה תגביל את זמן השימוש היומי.

חשוב להבין שההורים הם דמויות חיקוי עבור הילדים ולכן יש חשיבות רבה לנתינת דוגמה אישית. מה קורה כאשר הילדים רואים אותנו מבלים שעות ארוכות עם המחשב הנייד או הטאבלט ובמקביל אנחנו אומרים להם שמותר רק שעה ביום כי זה לא בריא לעיניים? הילדים ירגישו שאנחנו לא קוהרנטיים, וסיכוי טוב שיגיבו בהתנהגות שאנחנו מגדירים אותה כ"בדיקת גבולות". לכן, כל מנת לתת אוריינטציה לילדים או להציב גבולות בכל תחום, אנחנו נדרשים תחילה להגדיר את הזהות שלנו, ולשאול את עצמינו שאלות כגון "מי אני?” ו"מה חשוב לי?”. מתוך התשובות לשאלות אלו, יגיעו גם התשובות לשאלות החינוכיות- האם אני רוצה להגביל את שימוש הילד בטאבלט, או דווקא לאפשר לו שימוש חופשי?

הצבת גבולות אינה החלטה שרירותית שמבוססת על המלצות סטנדרטיות של מומחים, אלא צריכה להיות אותנטית, מחוברת למי שאתם, לתפיסת העולם שלכם ולצרכים הספציפיים של הילד שלכם. כאשר הילד מבקש שתקנו לו טאבלט, חשוב לדעת להקשיב לבקשות שלו ברמה עמוקה יותר (למשל, הוא מבקש תשומת לב, אהבה, חיבור עם החברים שלו, למצוא עניין בשעות הפנאי ועוד).

בין אם תחליטו לקנות עבור הילדים או לא, חשוב להבין מהם הבקשות העמוקות של הילדים שלנו ולמצוא את הדרך לתת מענה לצרכים אלו.

מאת: רוסנה ברגהוף

מאמרים נוספים
gift
רגע.... לפני שאת מתחילה!

תהיי הראשונה לדעת על כל הערכות, הסדנאות Live וההטבות השוות שאנחנו משיגים במיוחד עבורך ❤️ .

gift
רגע.... לפני שאת עוזבת!
ערכה כבר קיבלת?

ערכת מוצרים מפנקת לקראת הלידה
בחום ובאהבה ❤️

ברור שאני רוצה