חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
לוגו צעדים ראשונים - שמים לב אלייך אמא
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
שבועות ההריון
חיפוש
logo- school
בית הספר להורות

המדריך המלא לאמבטיה מפנקת לתינוק

בואו של תינוק חדש למשפחה מביא עמו התרגשות אך גם לא מעט לבטים, שאלות ולא מעט חוסר בידע. אחת ההשאלות שעולות בקרב הורים ומביאה עמה הרבה סימני שאלה וחששות היא כיצד עושים אמבט לתינוק?.

התינוק רק נולד, גופו עדין ושברירי, בכל יום הוא חשף לאינספור חוויות ראשוניות, חלקן נעימות לו וחלקן מפחידות, עבורו העולם מחוץ לרחם נראה גדול, מאיים והוא חווה אינסוף גירויים ורעשים שחדשים לו.

עבור לא מעט תינוקות חוויית האמבטיה בימים הראשונים, אינו פשוטה. גם בעבור לא מעט הורים המפגש עם גופו הרך והחשוף של תינוק חסר אונים והבכי שמתלווה לתהליך ההפשטה או המגע הראשוני עם המים גורמים ללחץ וחרדה.

האם צריך לקלח את התינוק כל יום?

למרות הדעה הרווחת, תינוקות אינם מלוכלכים ולכן, ניתן לרחוץ אותם פעם ביומיים ולא פעם ביום. כדאי להקפיד לשטוף את האזורים אברי המין והעכוז לפחות פעם אחת ביום אולם, את שאר אברי הגוף ניתן לרחוץ פעם ביומיים.

מהו הזמן המתאים ביותר לעשות אמבטיה לתינוק?

מומלץ לעשות אמבטיה פעם ביום ותמיד לפני הארוחה. קיימת סברה שאמבטיה בשעות הערב מסייעת בשינה טובה יותר ומעבר לזה, כדאי להכניס את פעולת האמבטיה כסדר היום הקבוע של התינוק. ככול שנהיה יותר עקביים עם סדר היום הכולל מקלחת, אוכל ושינה כך יסגל התינוק גם הוא את הסדר ויתאים עצמו.

להכין הכל מראש

חשוב להכין מראש את כל הפריטים והאביזרים המיועדים לאמבטיה ולאחריה ובכך להבטיח שהפעולה תעבור בצורה החלקה ביותר. המוצרים ההכרחיים:

סל המוצרים הנחוצים: סבון או שמן אמבט המתאים לעורו העדין והרגיש של התינוק ומגבת רכה. סט בגדים נקיים, טיטול נקי, קרם גוף וקרם פנים ייעודיים, צמר גפן ואלכוהול 70%, משחת החתלה המונעת תפרחת חיתולים ומכילה חומרים עדינים המותאמים לטיפול האדמומיות ויובש ומסרק או מברשת.

הקפידו על טמפרטורה נכונה של המים

הטמפרטורה האידיאלית הינה 36 מעלות צלזיוס. ניתן למדוד באמצעות מדחום, וכדאי לבצע בקרה נוספת בעזרת המרפק – אם המים נעימים לנו הם יהיו נעימים גם לתינוק.

חשוב לשים לב לטמפרטורה של חלל האמבטיה. בחורף יש לחמם את חדר האמבטיה וגם את החדר בו נלביש את התינוק.

ותרו על הספוג אריג לח שמונח בחדר מלא אדים כל היום. העובש והחיידקים הם רק ענין של זמן. ממש לא מה שהתינוק שלכם צריך. במקום הספוג כדאי להשתמש בכוס פלסטיק קטנה כדי לשפוך עליו את המים

נצלו רפלקסים טבעיים לטובתכם

בשלב הזה רפלקס הלפיתה פועל חזק אצל התינוק. אם תשימו אצבע או שתיים באגרוף של התינוק, הוא בתגובה ילפות אותכם באחיזת ברזל. זה יעניק לו תחושת בטחון ויעזור לו להירגע גם במים.

סדר הרחצה

הפשיטו את התינוק מבגדיו והסירו את החיתול. רוב התינוקות אינם אוהבים להיות עירומים ולכן מיד לאחר ההפשטה כדאי לעטוף אותו בחיתול בד ולקחת אותו לחדר האמבטיה שחומם מראש.

יש להכניס את התינוק לאט למים בכדי שיתרגל. לאחוז בו בצורה בטוחה כאשר ראשו וגבו מונחים על היד ואצבעות הידיים שלנו חובקות את זרועו, כך שהיד השנייה פנויה לרחוץ את התינוק. מומלץ, להכניס קודם את הרגלים ולאט להכניס את כל הגוף.

אופן הרחצה המומלץ הוא מהראש לכיוון האזור התחתון של הגוף. להקפיד לנקות את אזור הקפלים: מתחת לצוואר, מרפק, ברך ומפשעות. להקפיד שהמים יכסו את התינוק עד אזור בית השחי, כך שהוא ירגיש תחושה מוכרת, מימי השהות ברחם בהם היה עטוף כולו במים.

לאורך הרחצה מומלץ לשיר לתינוק שירים ולדבר עמו, להסביר לו ברוגע ובשלווה מה נעשה ולשמור על מגע ממושך על מנת להעניק לו תחושה של בטחון.

מהאיבר הנקי ביותר לאיבר המלוכלך ביותר

מומלץ לרחוץ את התינוק מהאיבר הנקי יותר (עיניים) לאיבר המלוכלך ביותר (העכוז). יש להקפיד במיוחד על רחצה של קפלי עור: צוואר, מאחורי האוזניים, בית שחי, מרפקים, מפשעה, מאחורי הברך, בין אצבעות הידיים והרגליים. מקומות אלו אינם מאווררים, וקיים סיכון שיתפתח שם גירוי.

רחצת אברי המין:

בנות: כיוון הרחצה הנכון הינו מהבטן כלפי פ הטבעת ולא להפך בכדי למנוע העברת זיהום מפי הטבעת אל פתח השופכה.

בנים: להקפיד לרחוץ גם מתחת לאשכים ולפין וזאת בכדי למנוע היווצרות גירויים מצואה שנותרת על העור.

כמה זמן צריך לחפוף את ראשו של התינוק?

מומלץ לרחוץ את ראשו של התינוק פעם ביום או אחת ליומיים. כיוון הרחצה הוא מהמצח לעורף כדי שלא ייכנס סבון לעיניים וחשוב להקפיד לעשות זאת בעדינות כליטוף. במקרים של קשקשת אין לנסות לקלף או למשוך את הקשקשת מפני שפעולה זו עשויה לפצוע את הקרקפת או למשוך שיערות. יש לבחור בשמפו אל סבון עדין במיוחד כדוגמת אל סבון ושמפו לתינוק מסדרת SeboCalm BABY, המבוסס על נוסחה נטולת פראבנים (משמרים), ללא שמנים ומתאים במיוחד לעור הרגיש של הפעוט. השמפו בדומה לשאר מוצרי הטיפוח והטואלטיקה לתינוק צריכים להיות היפואלרגנים ולעבור בדיקות דרמטולוגית לעור רגיש.

חשיבות בחירת הסבון או שמן הרחצה המתאים

עורם של הפעוטות מאוד עדין ודק ובשל כך הוא רגיש לפגעי מזג אוויר ולאקלים יבש. שימוש במוצרי היגיינה שאינם תואמים את צרכי עור זה עלולים לעודד יובש, אדמומיות ועור מגורה. בשל כך מומלץ לספק לעור לחות והזנה בעזרת תכשירים המכיל רמת PH מאוזנת. להימנע ממוצרים המכילים פארבנים (חומרים משמרים) ושמנים מינראליים. חשוב לבחור במוצרים שנבדקו דרמטולוגית ונמצאו מתאימים לשימוש לעור רגיש כדוגמת שמן הרחצה מסדרת SeboCalm BABY, שמכיל שמנים ממקור צמחי בלבד ובכך מגן ושומר על בריאות העור העדין של הפעוט.

מספיגים ומקפידים

לאחר הרחצה יש לייבש את העור במגבת בשיטת ההספגה ולא הניגוב (דרך זו מבטיחה פחות גירוי לעור). להספיג את המים מכל חלקי הגוף ולתת תשומת לב לקפלי העור ולמרפקים. במידה והטבור טרם נשר יש לנקות בעדינות את האזור באלכוהול 70% בעזרת מקל אוזניים או צמר גפן. יש לבחור בקרם פנים ותחליב גוף כמו אלו מסדרת Sebocalm BABY המתאימים לעורו של התינוק , ולהשתמש בהם במידת הצורך. מוצרים שאינם יעודים עלולים לסתום את נקבוביות ולהפריע לתפקודו התקין של העור.

מאמרים נוספים
gift
רגע.... לפני שאת מתחילה!

תהיי הראשונה לדעת על כל הערכות, הסדנאות Live וההטבות השוות שאנחנו משיגים במיוחד עבורך ❤️ .

gift
רגע.... לפני שאת עוזבת!
ערכה כבר קיבלת?

ערכת מוצרים מפנקת לקראת הלידה
בחום ובאהבה ❤️

ברור שאני רוצה