חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
לוגו צעדים ראשונים - שמים לב אלייך אמא
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
שבועות ההריון
חיפוש
logo- school
בית הספר להורות

בן שנתיים ועדיין אינו יודע לישון

״הוא היה כזה קטן אז האכלת אותו בלילה, עכשיו כשהוא כבר גדל ואת עדיין… מאכילה אותו.״
היום הוא כבר בן שנתיים ועדיין זקוק לכך שתשבי לידו כשהוא נרדם…
גיל שנתיים נקרא גיל שנתיים הנורא, התינוק הקטן שלכם גדל הוא כבר עומד על שלו בתוקף, רוצה לעשות הכול לבד ומשתמש הרבה במילה לא. גיל שנתיים הוא גיל מאוד מאתגר עבור ההורים ועוד יותר מאתגר עבור הורים אשר הפעוט שלהם אינו יודע להירדם באופן עצמאי!
אז מה אתם צריכים לעשות כדי שהפעוט שלך ידע ללכת לישון לבד?

גיל שנתיים

קשה לעכל אבל הזמן טס וחלף והתינוק הקטן שלך כבר בן שנתיים, הוא כבר ממש רץ בביטחון, עולה ויורד במדרגות, יודע לצייר ומדבר ללא הרף, הוא מגלה העדפות למשחקים או פעילויות, מגלה סקרנות כלפי העולם, מאוד פעיל אבל לא מודע לסכנות מסביב, לצד כל התכונות האלו הפעוט שלכם מרגיש שהוא כל יכול. מבחינת השינה הוא עדין זקוק לתנומה בת שעתיים במהלך היום וישן בין 10-12 שעות בלילה.

חשיבות של שינה עבור הפעוט

שינה היא צורך פיזי בסיסי עבור כל בני אדם, מתחילת הלילה עד השעה 2:00 מופרש בגופנו הורמון השינה הנקרא מלוטנין, במהלך השעות הללו הגוף שלנו מתרענן והורמון הגדילה מופרש גם הוא בגופנו. השינה תורמת לחיזוק מערכת החיסון של הפעוט, התגבשות הזיכרון וחיזוק מערכות נוספות בגופנו.

מה הם בעיות שינה אצל פעוטות

פעוט אשר אינו יודע להירדם באופן עצמאי ולישון לילות רצופים מוגדר כילד אשר סובל מבעיות שינה.

סוגי גורמי תלות עיקריים בגיל זה

בקבוק הנקה – פעוט אשר מצליח להירדם רק עם בקבוק/הנקה בתחילת הלילה ו/או כשמתעורר בלילה הוא אינו יודע לחזור לישון ללא הבקבוק/הנקה.

נוכחות – פעוט אשר נרדם רק כאשר הוריו יושבים לידו, ו/או כשמתעורר בלילה שוב זקוק לאותם התנאים על מנת לחזור לישון.

הבעיה עם גורמי תלות היא שלאחר זמן מסוים הילדים מפתחים אליהם עמידות ומה שעזר בהתחלה מפסיק לעזור בהמשך וכך ההרדמויות הופכות להיות ארוכות ובמקום לסיים את היום עייפים ומרוצים ההורים מוצאים את עצמם במאבק כוח עם פעוט בן שנתיים. ללמד פעוט בן שנתיים להירדם באופן עצמאי זו משימה מאוד מאתגרת אבל בהחלט אפשרית.

כך תלמדו את הפעוט שלכם להירדם באופן עצמאי ולישון לילות רצופים!

הטיפים שיביאו לכם לילות קסומים

שעות השכבה מומלצות:18:30-20:00

תיאום ציפיות וטיווח מציאות – בצעו עם הפעוט שלכם שיחה קצרה ותסבירו לו על השינוי הצפוי.

סימני עייפות –זהו את סימני העייפות של הפעוט ,ברגע שהוא מתחיל לשפשף עיניים לפהק מהרו להתחיל בטקס השינה

עייפות יתר – יכולה לגרום להאצה בפעילות ולעלייה ברמת האדרנלין שמוריד באופן דרסתי את הפרשת הורמון המלטונין (הורמון השינה) דבר המקשה משמעותית על תהליך ההירדמות. עייפות יתר גורמת ליקיצות מרובות סמוך לזמן ההרדמות ו/או במהלך הלילה ובנוסף עלולה לגרום ליקיצה מוקדמת. לעייפות יתר המון חסרונות ואף לא יתרון אחד. יש לשים לב שלא לפרש את התגובות של הפעוט כ-"לא רוצה לישון" או "לא עייף" כאילו אינו עייף.

טקס שינה –בכל ערב בצעו טקס שינה קבוע (קריאת סיפור או שיר) לפני הכניסה למיטה. את הטקס יש לערוך באור ורק בסיומו לכבות. מטרתו של טקס השינה היא להוריד הילוך מהיום ולהרגיע את הילד. החזרה על הטקס בכל יום גורמת לפעוט שלכם לדעת למה לצפות וכך הוא נכנס למיטה רגוע יותר. אני רואה בטקס שינה הזדמנות מקסימה לזמן איכות לפני סיום היום עם הפעוט שלכם.

בקבוקהנקה – בגיל זה הפעוט כבר אינו זקוק לאוכל בלילה ולכן יש לנתק כל קשר בין אוכל לשינה. הציעו בקבוק רק לפני טקס השינה ומחוץ לחדר, במידה והפעוט אוכל בלילה יש לגמול אותו בהדרגה מהבקבוק. מבחינה בטיחותית חשוב לא לתת לפעוט בקבוק בשכיבה מכיוון שקיימת סכנת חנק.

מוצצים – במידה והפעוט נעזר במוצץ יש לעשות איתו תיאום ציפיות בתחילת הלילה ולהסביר שהמוצץ אצלו וברגע שהוא זקוק לו במהלך הלילה שייקח אותו באופן עצמאי.

חפץ מעבר –במידה ויש לפעוט חפץ מעבר אשר הוא יודע לספק לעצמו ללא עזרתכם אפשרו לו להכניס את החפץ למיטה, שימו דגש שהחפץ בטיחותי עבור ילדכם.

אופן ההרדמה – על מנת לגרום לפעוט להתיידד עם המיטה לאחר גמילה מגורמי תלות יש לפעול בהדרגה. בשלב ראשון שבו ליד הפעוט ולטפו אותו, לאחר מכן שבו לידו ללא ליטוף בשלב השלישי שבו ליד הדלת של החדר ורק אחרי שעברתם בהצלחה את כל השלבים הללו תגיעו לשלב האחרון שבו אתם יוצאים מהחדר מיד אחרי טקס השינה.

˜ שירותים – לאפשר ללכת לשירותים אבל לא לדבר עם הילד בדרכו לשם ובמהלך הזמן שהוא שם. אל תתנו התייחסות לנושא גם אם הוא ביקש לצאת לשירותים ובפועל לא עשה כלום, שדרו רוגע ושלווה ותחזירו אותו למיטה.

˜ שמיכה –הלבישו את הילד טוב ובתחילת הלילה תסבירו שאתם מכסים רק פעם אחד, במידה והוא יוריד את השמיכה אל תכסו שוב.

˜ מים – אני לא ממליצה לתת מים או חלב בלילה אלא אם יש הוראה מפורשת של רופא, הסיבה היא שילדים נוטים לפתח תלות ולהעלות את כמויות המים או החלב מפעם לפעם דבר שמקשה מאוד לגמול אותם מלשתות בלילה.

גיל שנתיים הוא אכן גיל מאתגר, המרדנות מאוד מקשה על ההורים יחד עם זאת חשוב לזכור שמדובר בתופעה התפתחותית נורמלית וטובה, הפעוט בודק את הגבולות ולכן חשוב להיות עקביים בתגובות שלכם ולהציב גבולות ברורים. זכרו שהפעוט אינו רוצה להקשות עליכם, ההרדמויות קשות לו מכיוון שהוא אינו יודע להירדם באופן עצמאי ולכן חשוב מאוד שתהיו שם בשבילו ותלמדו אותו לעשות את זה, אף פעם אל תשאירו אותו בוכה במיטה! ברגע שהוא בוכה גשו אליו חבקו אותו והרגיעו אותו. כשהילד ירגיש בטוח ושאתם שם בשבילו הכול יהיה פשוט יותר עבורו.

מאת, ליבנת רייפן
יועצת שינה לתינוקות וילדים של אמהות עובדות.

www.livnatreifen.com

[email protected]

בפייסבוק – לילות קסומים – ייעוץ שינה

פעוט ישן
מאמרים נוספים
gift
רגע.... לפני שאת מתחילה!

תהיי הראשונה לדעת על כל הערכות, הסדנאות Live וההטבות השוות שאנחנו משיגים במיוחד עבורך ❤️ .

gift
רגע.... לפני שאת עוזבת!
ערכה כבר קיבלת?

ערכת מוצרים מפנקת לקראת הלידה
בחום ובאהבה ❤️

ברור שאני רוצה