חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
לוגו צעדים ראשונים - שמים לב אלייך אמא
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
שבועות ההריון
חיפוש
logo- school
בית הספר להורות

חשיבות ביקורת רפואית לאחר הלידה

אל תוותרי על ביקורת רפואית לאחר הלידה

מזל טוב. את אחרי לידה. עכשיו את מצפה שכל השינויים הדרמטיים שחווית במהלך ההריון, שינויים שאפשרו לרחמך להזין את עוברך ולאפשר לו גדילה והתפתחות נכונה במהלך חודשי ההריון, יחלפו. והשינויים אכן משמעותיים ביותר. חזרה למצבך טרום ההריון לוקחת זמן וחשוב להכיר את התהליכים הביולוגיים הטבעיים האלו ולו בכדי לתאם ציפיות ולדעת מה קורה בגופך. לכן מאוד חשוב לעבור ביקורת רפואית טרם חזרתך הביתה.

רחם וצוואר הרחם

די ברור שנתחיל עם הרחם. הרי איבר שגודלו לפני ההריון היה 7-9 ס'מ, צמח לו במהלך חודשי ההריון לגודל של 40 ס'מ ואף יותר. עכשיו עליו לחזור ולהתכווץ ולהתכנס לגודלו המקורי. והוא אכן עושה זאת ע'י התכווצויות חוזרות ונשנות. במהלך התכווצויות אלו, אותן ניתן לחוש היטב במהלך הנקה, ובמיוחד בלידות חוזרות, שריר הרחם "סוחט" מעצמו את כל הבצקת והנוזלים שאפשרו לשריר הרחם להתמתח יותר ויותר , בהתאם לצרכי העובר הגדל.וכך ישנה הפרשה דמית תחילה, של מספר ימים, שהופכת מהר להפרשה ורדרדה ולאחר מכן הפרשה לבנה צהובה שפוסקת תוך כשבועיים מהלידה. הרחם אמור לחזור לגודלו המקורי (למרות שמלידה ללידה הוא תמיד יישאר מעט גדול יותר) תוך שבועיים שלושה שבועות כך שבתום פרק זמן זה הרחם צריך להיות בגודל רגיל, מכווץ ומכונס היטב.

במהלך התהליך גם צוואר הרחם, שנמחק לחלוטין בכדי לאפשר לו להגיע לפתיחה של 10 ס'מ בסוף הלידה, בונה עצמו מחדש. לצוואר הרחם חשיבות עילאית בסגירת הכניסה לרחם ובהגנה מפני פלישת מזהמים שונים, כגון דלקות פטרייתיות או חיידקיות, מלחדור לתוך חלל הרחם. עד שתהליך זה לא מסתיים, כאמור תוך 2-3 שבועות מהלידה , מומלץ מאד להימנע מקיום יחסי מין בכל התקופה הזו מחשש להחדרת זיהום לחלל הרחם שזו מחלה קשה המחייבת אשפוז וטיפול אנטיביוטי לווריד.

טיפ 1- לא להשתמש בטמפונים בכל התקופה הזו עד שבדיקת רופא מאשרת שצוואר הרחם סגור ואפשר להתחיל לקיים יחסי מין.

טיפ 2- אחרי לידה ראשונה הרחם מתכווץ ונשאר מכווץ כל הזמן . לעומת זאת לאחר לידה חוזרת הרחם מרפה ומתכווץ שוב ושוב מחדש בזמן הנקה. ולכן , במהלך 10 ימים ראשונים לאחר הלידה יש אפיזודות של כאבים ולעתים אף אפיזודות של דימום המתלווים להנקה (הסיבה- בזמן הנקה משתחרר הורמון הגורם ליציאת החלב מהבלוטות ובשד אבל גם מכווץ חזק את שריר הרחם). משככי כאבים כגון אקמול מספיק יעילים להקלה .

שדיים.

השד שילש ( לפחות) את נפחו ומשקלו במהלך ההריון, וזאת ע'י גדילה והתפתחות ניכרת של בלוטות ההפרשה שבו. בלוטות אלו נמצאות במעגל של 360 מעלות סביב ובמרחק מהפטמות ועכשיו בלוטות אלו מתמלאות חלב.

יצירת חלב משמעותית קיימת כבר תוך 48-72 שעות לאחר הלידה. בתהליך הייצור המהיר של חלב לאחר הלידה נוצר גודש של אותן בלוטות המייצרות חלב גודש זה גורם בימים הראשונים למתיחות ניכרת של עור השד, לגודש ניכר , לשד מתוח וכואב. גודש זה יורד במהלך ימי ההנקה, כך שבתום 4-6 שבועות השד כבר עובר לתהליך של ייצור חלב בהתאם לדרישות התינוק היונק.

הפטמות מרכזות את פתחי צינורות החלב האוספות את החלב שנוצר בבלוטות, ומובילות אותו ליציאה באזור הפטמות. יש 6-10 פתחים כאלו באזור הפטמות. הפטמות גדושות ורגישות ואפילו נפוחות ומחייבות שמירה על הגיינה נכונה- ניגוב שלהן (צמר גפן רטוב במי ברז חמימים) בכדי להסיר שאריות חלב. פעולה זו מונעת התקרשות של החלב באזור הפטמות וחסימת צינוריות החלב. כמו כן יש להגן על הפטמות ע'י רפידות הנקה עגולים בשעת לבישת החזיה. רפידות אלו גם סופגים הפרשת חלב בין ההנקות ושומרים על הגיינה של הפטמות.

עם התקדמות ההנקה הגודש יורד והשד לאט חוזר לגודלו, אבל לא מפסיק לייצר חלב , שכאמור נוצר לפי דרישת התינוק היונק.

טיפ 1:- להקפיד על חזיות הנקה החל מהשליש האחרון של ההריון היות וחזיות רגילות עם פס מתכת עלולות ללחוץ על צינוריות החלב ולגרום לחסימות בשד ולקשיים בהנקה.

טיפ 2:-לעתים נוצרים סדקים וכאבים בפטמות. יש לטפל בהם בעזרת משחות מתאימות( למשל משחת לנולין, או בפאנטן, אותה יש להסיר לפני הנקה בעזרת צמר גפן רטוב).

טיפ 3:- השימוש בפטמות סיליקון עקב ריבוי סדקים מדממים בפטמות יומלץ לאחר בדיקה ע'י יועצת הנקה או רופא עד להחלמה של הפטמות הסדוקות.

טיפ 4:- אודם על השד וחום מקומי או כללי, מעיד על דלקת בשד. יש לפנות מיד לרופא הנשים ולטפל ( בד'כ הטיפול המועדף יהיה אוגמנטין).

טיפ 5:- תחושת צביטות ומשיכות בתוך השד, בעיקר בזמן הנקה, ללא אודם חיצוני, קשורה או לחסימת צינורית חלב או לזיהום פטרייתי שחובה לטפל בהן.

טיפ 6:- יועצת הנקה מנוסה ומוסמכת, מאד יכולה לעזור ולהציע פתרונות למרבית הבעיות המתעוררות בזמן הנקה. מומלץ להיעזר בהן.

פטמות שקועות

פטמות שקועות מחייבות טיפול הכנה עוד במהלך ההריון, בעיקר בשליש האחרון. התרגילים לגרום לפטמות לצאת מהתנוחה השקועה שלהם היא להניח אצבע מיד אחת בשעה 12 מעל לפטמה, ואצבע מהיד השנייה בשעה 6 מתחת לפטמה ולמתוח חזק החוצה , ולחזור על אותו תרגיל, הפעם עם אצבע בשעה 3 ואצבע בשעה 9 ומתיחה הצידה. לאחר מכן עם 3 אצבעות להיכנס מתחת לפטמה ולמשוך אותה בעדינות כלפי מעלה. יש לחזור על התרגילים מדי יום , במקלחת עד ללידה .

משקל

עם הלידה האישה יורדת מיידית במשקל בהתאם למשקל העובר, השלייה ( 500-800 גרם) ומי השפיר ( 1200-1600 גרם). כלומר , ביחד עם משקל העובר ניתן לצפות לירידה של 5-6 ק'ג מיידית אחרי הלידה.

המשך הירידה במשקל , עוד כ 2-3 ק'ג נגרמים עקב השתנה של עודפי הנוזלים אותם צברה האישה במהלך הריונה.

לאחר מכן תהיה ירידה במשקל מתונה יותר על רקע ירידה בנפח הדם.

חזרה למשקל טרום ההריון צפויה תוך 4-6 חודשים מהלידה, אך יש שנשארות עם ממוצע של 1.5 ק'ג יותר ורק פעילות גופנית ודיאטה תעזור במצבים אלו.

טיפ 1:- במהלך הנקה לא מומלץ להתחיל בדיאטה עקב צרכים מוגברים של הגוף ליצר כמות מספקת ועשירה של חלב להנקה.

טיפ 2:-במידה והיולדת לא מניקה ניתן להתחיל לאחר הלידה דיאטה נכונה ומבוקרת.

שרירי הבטן

רפויים ביותר עם כפלים ורחם גדול שלוקח לו כשבועיים פלוס להתכווץ לחלוטין.

אחרי שבועיים מלידה רגילה וכחודש מניתוח קיסרי, ניתן להתחיל בתרגילים לחיזוק שרירי הבטן על מנת למנוע מצב של בטן "נפולה".

לאחר ארבע שבועות ניתן להתחיל גם בתרגילים לחיזוק ריצפת האגן ( תרגילי "פאולה").

טיפ:- לא להשתמש בחגורת בטן ("מחטב") היות והוא מונע משריר הבטן הצורך להתכווץ ולחזור לקדמותם.

אמצעי מניעה

גלולות- בזמן הנקה מותר לקחת רק גלולות המכילות פרוגסטרון בלבד (בארץ יש שתיים- סראזט ומיקרולוט), ברצף, כל זמן ההנקה ללא הפסקות.

גלולות רגילות לא נוטלים בזמן הנקה . אסטרוגן מפחית יצירת חלב, וגם עובר בחלב.

לפי ארגון הבריאות העולמי החל משישה חודשים לאחר הלידה , גם בזמן הנקה, ניתן לעבור לגלולות רגילות היות ולא יגרם נזק מהכמות המזערית של אסטרוגן שתועבר בחלב.

התקן תוך רחמי- ניתן להחדיר התקן תוך רחמי ללא כל בעיות כבר בביקורת הראשונה לאחר הלידה, ובלבד שלא קוימו יחסי מין עד אז.

טיפ-ניתן להתחיל לקיים יחסי מין לאחר סיום כל ההפרשות, קרי לאחר כחודש בממוצע לאחר לידה רגילה. אבל מומלץ להיבדק קודם לכן לוודא שאכן צוואר הרחם סגור וקרעים זעירים שנגרמו לנרתיק בזמן לידה נרפאו כך שלא יהיו כאבים בזמן יחסי המין, ושלא יחדור זיהום לחלל הרחם.

טחורים

שכיחים לאחר ללידה ואצל כל אישה חמישית אפילו מחייבים טיפול ע'י משחות מתאימות ושטיפות מים וסבון. במקרים קשים הרטבות עם מגנזיום 3%. במידה ולא עוזר יש לפנות לרופא.

טיפ- שטיפות יש לבצע תמיד מקדימה אחורה , כלומר מהנרתיק לכיוון פי הטבעת ומעולם לא לשטוף או לנגב קדימה מפי הטבעת לכיוון הנרתיק.

תזונה וברזל

כל עוד מניקים יש להמשיך בתוספת תכשירי הברזל שנלקח במהלך ההריון היות ורובם עוברים בחלב לעובר.

כמו כן לא מומלץ לעשות דיאטה בזמן הנקה.

רצוי ביותר לקחת ויטמין D במינון של 2000 יחידות בקפסולה שומנית קטנה שכן זו דרך הספיגה היותר יעילה של ויטמין D המומס בשמן ולא במים. (נמכר בארה'ב ללא מרשם בכל חנות ליד הקופות). פחות יעילים טיפות או כדורים.

רצוי ומומלץ לקחת סידן- -800-1200 -מג'ר ליום.

ויטמינים- בתזונה ארץ ישראלית של הרבה ירקות ופירות טריים ממש אין כל הגיון לקחת כדורי ויטמינים כנהוג בארה'ב. לא בהריון ולא בהנקה.

טיפ:– דין הנקה כדין הריון ולכן כל מה שאסור במהלך הריון אסור גם במהלך הנקה (תרופות שונות למשל).

נשירת שיער

חודשיים ועד 5 חודשים לאחר הלידה מתחילה נשירה ניכרת מאד של שיער. הסיבה קשורה בפעילות של הורמוני השילייה ( בעיקר אסטריול). אין לזה כל טיפול אפקטיבי יעיל. התופעה תפסק מעצמה ( לאחר חלוף השפעת הורמוני השלייה המופרשים במהלך ההריון והגורמים לתופעה), ואינה קשורה לחסר של ויטמינים או מינראליים שונים ולכן אין מקום להמליץ על תוספות אלו.

מילת נחמה- אף אחת לא מתקרחת מתופעה פיזיולוגית טבעית זו. השיער פשוט צומח מחדש.

דיכאון לאחר לידה

השלייה מהווה את המקור ליצירת הורמונים רבים, בעיקר אסטרוגנים. עם צאת השלייה רמתם יורדת בצורה דרסטית ( תוך 48 שעות הכליות מפרישות את שארית ההורמונים שעדין נמצאים בדם).

ירידה זו גורמת תמיד לשינויים במצבי רוח בכיוון מצבי רוח דיכאוניים. ולכן ביום השלישי אחרי הלידה קיימת תופעה שכיחה של נטייה לבכי, לעצבות, למתח, להתפרצויות כעס לחסר סבלנות ( הורמונים ,הורמונים, הורמונים…).

(ניתן לראות תופעות דומות של תגובה דיכאונית בעקבות ירידה ברמות הורמונים גם תחת גלולות למניעת הריון וגם בגיל המעבר).

תופעה זו ברובה חולפת תוך 12-36 שעות ופשוט צריכים להכיר אותה ולתת לזמן לעשות את שלו.

2-5% יכולות לפתח תגובה דיכאונית חמורה וקשה המוגדרת כדיכאון לאחר לידה.

הביטוי העיקרי הוא אובדן סבלנות,ירידה בתאבון, הפרעות שינה וירידה בחשק או ברצון לטפל בתינוק.

במצב כזה, במידת האפשר, יש להיעזר בבני המשפחה בעזרה מירבית ליולדת ( למשל לחלוק איתה את נטל ההאכלה בלילות ולאפשר לה שעות שינה חיוניות) ולרתום את כל המשפחה לעזור ולתמוך . מומלץ לשתף את אחות טיפת לב בתופעות ולא להסס לפנות לקבלת עזרה מקצועית מהר, כל עוד התופעה ניתנת לטיפול בקלות יחסית.

ווסתות

נשים לא מניקות- יקבלו מחזור תוך 7-9 שבועות. 75% מהנשים יקבלו מחזור ראשון לפני תום 12 שבועות מהלידה.

נשים מניקות- ההנקה מונעת וסת, אבל לא תמיד ולא לאורך כל זמן ההנקה.

בקרב נשים המניקות הנקה מלאה- 6-8% יחזרו לבייץ ולקבל מחזורים במהלך חצי השנה הראשונה מהלידה. מספר זה עולה ל 15-20% במהלך השנה הראשונה של ההנקה. ומכאן, הנקה בלבד איננה מהווה אמצעי מניעה בטוח.

כאבי עצמות האגן ופרקי הירך

בתהליך הלידה הטבעי ראש העובר מסתובב סבוב פנימי בתוך האגן. בתהליך זה ישנה הרחבה של תעלת הלידה הגרמית ע'י דחיקה של עצם הזנב אחורה, הרפיה והרחבה של פרק האגן הקדמי, (" סימפיזיס פוביס").. תהליך זה מתאפשר עקב הפרשת הורמונים מיוחדים מהשלייה בזמן ההריון ( רלאקסין ופרוגסטרון).

תזוזה זו של עצמות האגן הצידה גורמת לשינוי בנטל כובד המשקל על עצמות האגן ולכאבים . לקראת תום החודש הראשון לאחר הלידה אותם שינויים חוזרים לקדמותם והכאבים , במידה והיו, חולפים.

החלמה מהירה יותר תתאפשר עם לקיחה של ויטמין D וסידן (כמובן מומלץ גם לנשים מניקות).

שלפוחית השתן

שלפוחית השתן עברה שינויים מרובים במהלך ההריון, מתיחה עקב הרחם הגדל, לחץ מתמיד בין ראש העובר ועצם האגן הקדמית- אזור בו ממוקמת השלפוחית, בעיות בהתרוקנות השלפוחית עד תומה עקב ראש העובר הלוחץ, נטייה מוגברת לדלקות ועוד.

כל אותן תופעות קיימות גם בימים הראשונים לאחר לידה.

לוקח כשבועיים לשלפוחית לחזור לגודל ומיקום תקין ( במקביל להתכווצות הרחם, אליו היא דבוקה ).

טיפ:- הקריטריון לשתיה נכונה , מבחינה רפואית, הוא להקפיד על צבע שתן שיהיה צלול , שקוף, ולא צהוב.

חשיבות הביקור אצל הרופא

שינוים פיזיולוגיים רבים העוברים על גוף האישה במהלך 40 שבועות הריונה צריכים עתה לעשות תפנית של 180 מעלות ולהחזיר את האישה למצבה טרום ההריון, וכל זאת תוך 3-5 שבועות.

חשיבות הביקורת לאחר הלידה נובעת מהצורך לוודא שכל המערכות חזרו לקדמותן בתפקוד מלא ותקין ולתת אור ירוק לאישה שתהליך ההריון, הלידה ומשכב הלידה הסתיימו בצורה הכי מוצלחת.

זה הזמן לדון עם הרופא על בעיות הנקה, בעיות שתן, כאבי נרתיק, יחסי מין, אמצעי מניעה, תזונה ודיאטה, המשך תוספי מזון כגון ברזל וויטמינים, הפניה לבדיקות במידת הצורך וכל שאלה אשר יש לבני הזוג לשאול.

אסור "לפספס" ביקורת זו המהווה חלק המשכי חשוב וחיוני לתהליך מעקב ההריון והלידה.

מאת: דר' איתן פאר- מומחה ברפואת נשים, הקריה הרפואית רמב"ם , קופ"ח מכבי.

מאמרים נוספים
gift
רגע.... לפני שאת מתחילה!

תהיי הראשונה לדעת על כל הערכות, הסדנאות Live וההטבות השוות שאנחנו משיגים במיוחד עבורך ❤️ .

gift
רגע.... לפני שאת עוזבת!
ערכה כבר קיבלת?

ערכת מוצרים מפנקת לקראת הלידה
בחום ובאהבה ❤️

ברור שאני רוצה