שירי זיו מדריכה בצעדים ראשונים

כבר בשלב ההיריון חלקנו משמיעות מוסיקה נעימה עבור העובר שבבטן כשהתינוק נולד חשוב מאוד להשמיע מוסיקה נעימה אבל אפשר ממש בחודשים הראשונים להתחיל להראות תמונות של ספרים לתינוקות

תינוקות מגיבים לשירים וגם לסיפורים

כמו במהלך ההיריון כך גם לאחר הלידה, על מנת להרגיע, להרדים וסתם ליהנות מהבייבי שלך על הידיים קרוב לחיקך את מזמזמת לו מנגינות שאת לוחשת באוזנו הרכה ושרה לו שירים שנחרטו בזיכרונך (מה שההיריון עוד לא מחק לך…) ואפילו חוטאת במחשבה שאת ממש כישרון מבוזבז (תודי!!).
אם אנחנו שרות להם שירים והם מגיבים אליהם ממש טוב למה לא להקריא להם גם סיפורים?

איך נבחר את הסיפורים הראשונים?

ראשית, נבחר את הסיפור בזמן שהתינוק המתוק שלנו ער על מנת להפיק את מירב האפקטיביות מהחשיפה לספר.
נערסל אותו בידינו עם פניו קדימה ונציג לפניו ספר. מאחר ומדובר בתינוקות בגיל לידה רצוי ואף מומלץ שנתחיל בספרון תמונות כדוגמת האקורדיון ששמים באמבטיה של העגלה וזאת משתי סיבות:
⦁ הם מכילים צבעים עזים וקוטביים שתינוקות יכולים לזהות, כדוגמת: שחור, לבן, אדום.
⦁ הם בדרך כלל ממוקדים על עצם או פרט אחד בתמונה ולא מעמיסים על עיניו של הצופה.

פעולות בעת הקראת ספר לתינוק המחזקות את החיבור שלו לספר

כשהתינוק שלנו נח בזרועותינו בצורה שנינוחה לו ועיניו מישירות אל הספרון שמוצג לפניו נתחיל באיטיות להרחיק ולקרב את הספרון ממנו על מנת למשוך את תשומת ליבו אל האובייקט שזז לפניו. תוך כדי שאנחנו עושות זאת אנחנו נתחיל בתיאורים של מה אנחנו רואות בתמונה. תיאור פשוט ואובייקטיבי של הדמות או העצם המופיעים בתמונה ללא עלילה וללא ניסיון להמציא סיפור פרי דמיוננו. על ידי כך שנעשה זאת נשים דגש על המיקוד ומרחב הראיה של התינוק, שזה מה שהוא צריך בשלב זה של חייו הרכים.
החיבוק של התינוק מאפשר לו לשמוע את דפיקות הלב מהחזה שלנו ובו בזמן גם את קולנו מדבר אליו, קולות מוכרים שהוא זוכר עוד מימי הרחם, הרי שכבר מוסבת הנאה ועונג צרוף לאם ולתינוק גם יחד. הרגלים טובים ונכונים רוקמים כבר מראשית חיי התינוק.

ספרים לתינוקות בגיל 3-6 חודשים

בגיל זה חלק מהתינוקות מושיטים ידיים ומבקשים לאחוז ולתפוס בכל מה שנקרה בדרכם, לכן רצוי ומומלץ להביא בפניהם ספרים בעלי כריכה קשה על מנת שלא יהרסו או חלילה יכניסו לפה מה שלא צריך להגיע אליו. כמו כן, בשלב זה מומלץ מאד כבר להשכיב אותם על משטח פעילות ולהניח את הספר לפניהם. כך נעודד אותם לגלות צדדים נוספים במרחב שלהם, שכיבה על הבטן, זקיפת הגב והרמת ראש מחזקת את חגורת הכתפיים חשוב להקפיד על ספר בגובה העיניים להעצמת חוויית החיבור ביניכם.

ספרים לתינוקות בגיל 6-9 חודשים

בגיל 6-9 חודשים התינוק שלנו מבסס את בד"כ את  קביעות האובייקט, כלומר לאט לאט הוא מבין שמלבדו יש עוד דברים ואביזרים סביבו . בשלב זה, רצוי שבנוסף להקראה המילולית ולצפייה הפסיבית בתמונות גם נשלב הצבעה על פריטים. את יכולה להצביע על האובייקט שאת מדברת עליו על מנת שהתינוק יקשר בין הדיבור לתמונה, ואת יכולה גם להרחיב את התיאורים שלך על האובייקט עליו התינוק מצביע. פעולה זו מלמדת אותנו שהוא מתעניין בו.
לדוגמא: את יכולה לשאול את התינוק "איפה בובה? איפה בית? איפה אוטו…?" ואז להצביע עליהם. לתאר אותם, לחקות אותם ואולי גם להשמיע קולות שלהם.

לזרום עם רצון התינוק

אימהות יקרות, קחו בחשבון שבאמצע החוויה המעצימה שלכן קוראות לתינוק סיפור הוא יכול לזנוח אותו לטובת משהו אחר שהסב את תשומת ליבו וזה בסדר, תקין ואפילו צפוי. כאלו הם תינוקות בגילאים הללו. חשוב מאד שתמשיכו לנסות בהזדמנויות נוספות "להקריא להם סיפורים" ולא להתייאש. טיפ נוסף לקראת סיום שאשמח לתת לכן הוא להביא בפני התינוק ספרי תחושות-שמשלבים מגע עם אביזרים, מרקמים וגם צלילים מגוונים על מנת לספק לתינוק שלכם חוויה כלל חושית ומעוררת עניין.
וכשהתינוק שלך יגדל ויתפתח ותחליטי להביא לו אח או אחות חדשים למשפחה אני ממליצה לך בחום להקריא לו את הסיפור "מָה יֵשׁ בַּבֶּטֶן שֶׁל אִמָּא שֶׁל עֵדֶן?" יחד עם ערכת היצירה הנלווית אליו. כך תוכלי לשמור בעקביות על חוויה כלל חושית שספר יכול לספק לילד. הסיפור "מָה יֵשׁ בַּבֶּטֶן שֶׁל אִמָּא שֶׁל עֵדֶן?"
היה ההתחלה לסיפור האישי שלי, איך מתחיל הסיפור של המשפחה שלך?
לקרוא סיפור זה לא סיפור!

שירי זיו רבינוביץ יוצרת וכותבת לאמהות לפעוטותמאת:
שירי רבינוביץ זיו
סופרת ויוצרת לילדים, ולהוריהם!
בעלת המותג "מָה יֵשׁ בַּבֶּטֶן שֶׁל אִמָּא שֶׁל עֵדֶן?"
סיפור ילדים וכלים תומכים למשפחות מתרחבות!

שירי בפייסבוק https://www.facebook.com/mayeshbabetenshelimasheleden/?ref=bookmarks

שירי באינסטגרם:
https://www.instagram.com/rabinovichziv

שירי באתר:

http://www.mayeshbabeten.co.il/

הקבוצה של שירי:

https://www.facebook.com/groups/mayeshbabeten