חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
לוגו צעדים ראשונים - שמים לב אלייך אמא
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
שבועות ההריון
חיפוש
logo- school
בית הספר להורות

אדמומיות בעור הפנים- על הריון ורוזציאה

אדמומיות בעור הפנים בזמן הריון

מאת יפית כהן – קוסמטיקאית רפואית.

אדמומיות לא תקינה בעור הפנים המלווה לעיתים בפצעונים דמויי אקנה מאובחנת לעיתים ובשוגג כאלרגיה, סבוראה, אקנה, דרמטיטיס והפרעות עור שונות כאילו ואחרות.

מה היא רוזציאה? מדוע חשוב לאבחנה? ומה באמת עליך לדעת – הכל במאמר הבא.

רוזציאה – לא רק אדמומיות בעור

רוזציאה הינה הפרעת עור כרונית המאופיינת בהסמקות תדירות, אדמימות, נימי דם ובמצבים מסויימים פצעים פפולרים פוסטולרים עם או בלי מוגלה דמויי אקנה. תחושת עיקצוצים בעור ובמיקרים מסויימים אף תחושת בעירה בעיניים וכמו כן, יובש אקוטי הם רק חלק מהתופעות הניצפות. הפרעת עור זו שכיחה יותר בקרב נשים בעלות גון עור בהיר בגילאי 30 ואילך. במקרים אקוטים נראית אף פגיעה ועיבוי ברקמת האף מצב השכיח יותר בקרב גברים.

מה הם הגורמים לרוזציאה בהריון?

רוזציאה הינה הפרעת עור רב סיבתית. הגורם המדויק להיווצרות המחלה אינו ידוע. נטייה גנטית בשילוב גורמים סביבתיים ופסיכוגניים(פסיכולוגים), רמות גבוהות של טפיל בעור בשם דמודקס (Demodex), חידק היליקובקטר פירולי במעיים, רפיפות וסקולרית של כלי הדם ועוד הם רק חלק מהגורמים המשוערים להתהוות המחלה.

למרות שהפרעת עור זו לא נמנית מבין הפרעות העור השכיחות ביותר במהלך ההריון, במקרים רבים תקופת ההריון המאופיינת בשינויים הורמונלים מהווה טריגר להתפרצות המחלה.

מה הם הגורמים המחמירים רוזציאה?

חשיפה לשמש, אלכוהול, מזונות חריפים ומתובלים, משקאות חמים, שינויי מזג אויר ואף קור הם רק חלק מהגורמים הידועים כמחמירים את האדמימות האופיינית. בנוסף, ידוע כי מיני מזונות כדוגמת ביצים, עגבניות, בננות, חצילים ועוד רבים אחרים ידועים בחלקם כמעלים רמות היסטמינים שהינם מרכיבים המעורבים בתגובה מקומית של מערכת החיסון והמשפיעים על התרחבות כלי הדם.

מדוע חשוב לאבחן כאשר מבחינים באדמומיות בעור הפנים?

אבחון וקדימות במתן טיפול רפואי יכול למנוע את החמרת הסימפטומים. מנגד, עיכוב במתן טיפול ושימוש בתכשירים דרמוקוסמטיים שאינם מתאימים למצב העור עלול להחמיר עוד יותר את היובש האופייני ומשכך להחמיר את תחושת הגרד, הצריבה, העקצוצים אם אלו קיימים ואף את האדמימות האופיינית.

האבחנה נעשית ע"י רופא עור או איש מקצוע המומחה לעניין.

ממה להימנע במהלך ההריון לאחריו ובכלל ?

– חשיפה לשמש אפילו לפרקי זמן קצרים עלולה להחמיר את האדמימות האופיינית. מומלץ שימוש במסנני קרינה המיועדים לעורות רגישים והמכילים מסנני קרינה שאינם כימיקלים.

– מומלץ להימנע מאמבטיות חמות וממושכות.

– מומלץ להימנע מסבונים המייבשים את העור ו/או סבונים המכילים מרכיב בשם SLS- Sodium Lauryl Sulfate או סבונים מוצקים המכילים מרכיב בשם Sodium Carboxylat.

– ידוע כי בקרב חולי רוזציאה קיים ליקוי של מחסום ההגנה של העור וכתוצאה אידוי מהיר של מים מפנים העור לסביבה החיצונית. מומלץ השימוש בקרמים מלחחים המכילים מרכיבי לחות המשקמים את מחסום ההגנה של העור כדוגמת ניאצינמיד (ויטמין B3), אלוורה וכיו"ב.

– מומלץ להימנע מפילינגים ו/או סבוני פילינגים המכילים גרגירים.

– מומלץ להימנע מקרמים קוסמטים המכילים חומרים משמרים מסוג פארבנים ו/או מרכיבי בישום וצבע.

– מומלץ השימוש במרכיבים אנטי דלקתיים ואנטי אוקסידנטים כדוגמת תה ירוק, גליצריזין (תמצית צמח ליקוריש), חומצה אזלאית ועוד.

כיצד מטפלים באדמומיות בעוד עם תום ההריון וההנקה?

סוגי אנטיביוטיקה, ורואקוטן הינם רק חלק מהתרופות האסורות לנטילה בהריון והניתנות בחלק מהמקרים ולעיתים כטיפול לרוזציאה. התאמה אישית של קרמים קוסמטיים אנטי דלקתיים, והמיועדים לליחוח העור הינה אבן יסוד בכל פרוטקול טיפולי. פרוצדורות קוסמטיות ושימוש בפילינגים ייעודיים אנטי דלקתיים המתבצעים בקליניקה הרפואית יכולים להיטיב ולהפחית עד מאד את תחושת הצריבה, הפצעים ואף האדמומיות האופיינית.

לסיכום,

רוזצאה הינה הפרעת עור כרונית אשר הגורמים להתהוותה רבי פנים. הטיפול התרופתי והן הטיפול הקוסמטי הינו פליאטיבי קרי, מקל על תסמיני המחלה אך אינו מרפאה. אבחון וקדימות במתן טיפול ימנעו החמרת הסימפטומים ופגיעה אקוטית ברקמת העור.

כותבת המאמר: יפית כהן – קוסמטיקאית רפואית, מנהלת פורום רוזציאה באתר Be Ok

בעלת קליניקה לפרוצדורות אסתטיות המתמחה בטיפול בעורות רגישים, אקנה ורוזצאה, דרמטולוגיה קוסמטית, ואיבחון קליני של העור. מרצה בכנסים רפואיים ומיקצועיים בנושאי הפרעות עור, טיפוח העור ושמירת בריאותו.

פרטים להתקשרות: נייד :054-5321040

מייל: [email protected]

כתובת אתר אינטרנט: www.yafitcohen.co.il

פייסבוק

מאמרים נוספים
gift
רגע.... לפני שאת מתחילה!

תהיי הראשונה לדעת על כל הערכות, הסדנאות Live וההטבות השוות שאנחנו משיגים במיוחד עבורך ❤️ .

gift
רגע.... לפני שאת עוזבת!
ערכה כבר קיבלת?

ערכת מוצרים מפנקת לקראת הלידה
בחום ובאהבה ❤️

ברור שאני רוצה