חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
לוגו צעדים ראשונים - שמים לב אלייך אמא
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
שבועות ההריון
חיפוש
logo- school
בית הספר להורות

איך לשמר את הזוגיות לאחר הלידה?

מה קורה לזוגיות שלנו אחרי הלידה?

אחוז הגירושים במדינת ישראל, עפ"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עומד היום על 28% (נתון לשנת 2014), עיקר הגירושים מתקיימים בשנתיים – שלוש הראשונות אחרי החתונה ולרב עם ילד אחד, בערך בן שנה.

 למה הזוגיות שלנו עומדת בסיכון? איך אפשר להקדים תרופה לעורך דין?

אחד הדברים הכי משמעותיים שקורים לזוג אחרי לידה הוא המעבר משניים, לשלושה. למעבר הזה יש משמעויות גדולות בתפיסה של כל אחד את עצמו, המקום שלו, הביטוי שלו והחוויה שלו.

אם פעם, היינו מסתכלים אחד על השני ישירות עכשיו יש תינוק מתוק באמצע, עיקר תשומת הלב של שני בני הזוג היא אליו, בעיקר בשנה הראשונה לחיים ועשויה להיווצר תחושה של אחד משני הצדדים שלא רואים אותו יותר, שלא מבינים אותו יותר, או "לא סופרים" אותו.

לא תמיד אנחנו מודעים לתחושות האלה ולפעמים לוקח זמן להכיר בזה, לעיתים גם מסגרת שמאפשרת פתיחות ושיחה מתאימה יכולה לעזור לפתוח את התחושות ולהכיר בהן.

יש מגוון סיבות שיכולות להשפיע על הזוגיות לאחר לידה:

– לעיתים לאחד מבני הזוג לוקח זמן להתחבר לתינוק לכן חשוב לתת מקום לקצב של כל אחד ואחת, הכלה ואמפטיה ולא שיפוטיות כמובן יאפשרו לתהליך החיבור להתרחש באופן טבעי ועטוף.

– המיניות שמשתנה במגוון רחב של היבטים – נוכחות בן הזוג בלידה, ההרגשה של האישה לאחר הלידה מבחינה פיסית ורגשית, אימהות מניקות (ולא רק) חוות המון מגע ואינטימיות מסוג אחר אך זה עונה על צורך פיזי בלהעניק אהבה ומגע שגם הוא משפיע על המיניות, עייפות מוגברת עקב מחסור בשעות שינה ועוד.

– פערים בין גישות חינוכיות שונות או פערים תרבותיים לגבי תפיסה הורית, או תפיסות שונות לגבי מענה לצרכים של הילד, הפערים האלה עשויים ליצור המון מתחים, ריבים ותסכול רב אצל שני בני הזוג. מאוד קשה לחזות אותם מראש, כי אלה נושאים שלרב לא עולים לפני הלידה והקונפליקטים עשויים להיווצר סביב מגוון רחב של נושאים.

הנה כמה כלים פרקטיים במיוחד לא רק להצלת הזוגיות אלא להעצמת הזוגיות והבית שלכם אחרי הלידה:

1. מקום וזמן להקשיב ולפתוח

נכון שלהרבה מהדברים עשוי לקחת מעט זמן להיפתח באופן טבעי, אבל להרבה דברים גם לא ועשויים להיווצר קשיים ומשקעים.
לכן, המלצתי היא – הקדימו תרופה! צרו זמן זוגי ביומן, שעה בשבוע באופן קבוע, זה כל מה שצריך!
בזמן הזה, בקשו עזרה, בייביסיטר, סבא, סבתא, שיהיו עם התינוק ויקחו אותו לסיבוב ותהיו אתם אחד עם השני בזמן שיחה והקשבה.

זה הזמן שלכם, פעם בשבוע לדבר. להציף.

אם כבר יש מתח ומטענים כדאי להגדיר "חוקים" לזמן הזה כדי שלא יהפוך לריב או ויכוח.

2. מיניות ואינטימיות

אינטימיות הינה מקום בונה ומחבר ויוצר אמון קרבה והקשבה בין בני הזוג וכמובן גם משקף את המצב הקיים. מאוד חשוב לתת לזה מקום ומסגרת, כדאי לנסות ליצור הזדמנויות כאלה גם אם באופן מלאכותי בשביל הזוגיות והמשפחתיות. נכון שזה לא בהכרח יהיה ספונטני כמו פעם, אבל זה יכול להחזיר לכם את התשוקה, המשיכה, ההקשבה ויש לזה חלק מאוד חשוב במערך הזוגי והמשפחתי שלכם.

אם אתם מרגישים שאין לכם יכולת טכנית, כי התינוק מתעורר, כי אין לכם מקום או זמן שמאפשר את זה , נסו ליצור אותו! לא ליפול לשגרת היומיום ולתת לדברים לדעוך, צרו אותו!

3. הגדירו ציפיות מחדש – חזון משפחתי

כתבו על דף, כל אחד לעצמו מי ההורה שהיה רוצה להיות. איך היה רוצה שהילדים שלו יהיו. הערכים שאתם רוצים להעניק לילדים שלכם. רצוי לפרט כמה שיותר – אני רוצה שהילד שלי ילמד שחייה, יהיה בחוג אנגלית ויאהב חיות וטבע, למשל.

האם לילדים שלכם יש חופש פעולה מלא? האם הייתם רוצים יותר סמכות הורית? גבולות? באילו סיטואציות?

כתבו את החלומות שלכם, איך הייתם רוצים שהבית שלכם יראה, החל ממספר החדרים ועד לערכים ולחום ולאהבה שאתם רוצים שיהיו בו.

תנו לעצמכם כמה שעות ואפילו כמה ימים להעלות את הכל על הכתב, כל אחד בפני עצמו.

אחרי שכל אחד כתב, קיבעו ביניכם פגישה, דייט של ממש, לפעמים אפילו צריך יותר מפגישה אחת ושתפו בכל החלומות האישיים שלכם.

ואחרי כל השיתופים, הגדירו חלומות משותפים, אם יש נושאים שיש עליהם מחלוקת, השאירו בצד, קחו את כל הדברים שאתם רוצים ביחד, הגדירו אותם כמטרות משותפות.

התרגיל הזה יגבש ביניכם, יחזק אתכם וישים את הפוקוס במה שמשותף לכם ביחד כמשפחה. ברגע שתעלו את הדברים באופן מלא וכנה ותתכוונו אליהם ביחד כבני זוג, תראו שהם גם לאט לאט הולכים ומתגשמים.

*הכותבת לריסה גינת, אמא לאביגיל ונעמי, הבעלים והמייסדת של SmallTalk – אקדמיה ארצית להנחיית הורים

——————————–

כחברה במועדון "צעדים ראשונים" את מוזמנת להירשם ב-100% לתוכנית המיוחדת – שישה גוונים של בכי. בתוכנית תוכלי לקבל המון מידע על בכי, זיהוי סימנים מוקדמים למענה נכון, מה עושים עם גזים, תגלי כלי תקשורת נהדר ומרגש עם התינוק שלך ועוד מלא תכנים. להרשמה לתוכנית שישה גוונים של בכי – לחצי כאן

זוגיות אחרי לידה
מאמרים נוספים
gift
רגע.... לפני שאת מתחילה!

תהיי הראשונה לדעת על כל הערכות, הסדנאות Live וההטבות השוות שאנחנו משיגים במיוחד עבורך ❤️ .

gift
רגע.... לפני שאת עוזבת!
ערכה כבר קיבלת?

ערכת מוצרים מפנקת לקראת הלידה
בחום ובאהבה ❤️

ברור שאני רוצה