חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
לוגו צעדים ראשונים - שמים לב אלייך אמא
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
שבועות ההריון
חיפוש
logo- school
בית הספר להורות

המעבר למזון מוצק

סביב גיל חצי שנה, תינוקכם מתחיל לנוע יותר ולחקור יותר את סביבתו. ככל שהוא נעשה פעיל יותר – גם הדרישות התזונתיות עולות. בגיל זה הוא זקוק ליותר רכיבי מזון, יותר אנרגיה, יותר חלבון, סידן, ויטמינים ומינרלים

בגיל זה התינוק מצליח לשבת, לעתים לבד ולעתים עם תמיכה, ויש לו כבר את היכולת להחזיק את הראש והצוואר. תינוק בגיל זה כבר יכול להראות לכם כי הוא רוצה לאכול, בכך שהוא נשען קדימה לעבר המזון המוצע לו, ופותח את הפה. מאידך, הוא יכול להפגין סימני סלידה או שובע בכך שהוא נשען לאחור ומפנה את ראשו הצידה.

עם מה להתחיל?

למזונות מוצקים השתמשו תמיד בכפית, אלא אם הצוות הרפואי המליץ אחרת. חשוב שתינוקכם ילמד להכיר את תהליך האכילה: ישיבה, נגיסה מכפית, בליעה, מנוחה בין הנגיסות והפסקת האכילה כשהוא חש שבע. ניסיון מוקדם בתהליך נכון של אכילה יסייע לתינוק לפתח הרגלי אכילה נכונים שילוו אותו בהמשך חייו.

המזון חייב להיות מבושל היטב. אל תתבלו את המזון. לא בריא לחשוף את התינוק למלח או לתיבלון כבד בגיל ינקות. חשוב שילמד להכיר את הטעם הטבעי של המזונות.

הסדר השכיח בהכנסת מזונות מוצקים לתפריט (אך כאמור, אפשר גם לשנות את הסדר):

דייסות דגנים
פרי או ירק במרקם מחיתי
תערובת במרקם מחיתי המורכבת ממספר פירות או ירקות יחד – לאחר שניסיתם כל פרי וירק בנפרד.
לקראת סוף התקופה להתחיל עם מזון חלבוני כמו עוף, בשר, קטניות (שעועית / אפונה / עדשים) או טופו מבושלים היטב ובמרקם מחיתי. זכרו להכיר לתינוק בכל פעם מזון אחר בנפרד ולחכות מספר ימים לפני שעושים היכרות עם מזון חדש נוסף.
מרק או תערובת של ירקות ומזון חלבוני מבושלים היטב ובמרקם מחיתי (לקראת סוף התקופה).

דייסה

משרד הבראיות וארגון רופאי הילדים האמריקני ממליץ על דייסות דגנים כמזונות הגמילה הראשונים. מומלץ להתחיל מדגנים שאינם מכילים גלוטן, כמו אורז וקורנפלור (גלוטן הוא חלבון המצוי בדגנים מסויימים, ויש תינוקות הרגישים לו). דייסת אורז ודייסת קורנפלור הן דוגמאות למזונות שאינם מכילים גלוטן. שיבולת שועל מכילה כמות קטנה של גלוטן, חיטה וסולת מכילות יותר גלוטן ולכן מומלצות רק מגיל חצי שנה ואילך.

יש, כמובן, סיבה לכך שארגון רופאי הילדים האמריקני ממליץ על דייסות דגנים, מלבד העובדה שהן מגוונות את תפריטו של התינוק: דייסות אלה עשירות בברזל, שהוא מינרל חשוב ביותר לתינוק מגיל ארבעה חודשים ואילך. מאותה סיבה גם נותנים לתינוק תחליף חלב מועשר בברזל, וטיפות ברזל אצל אחות טיפת חלב: מגיל ארבעה חודשים התינוק חשוף לאנמיה מחוסר ברזל וחשוב מאוד למנוע את האנמיה בגלל ההשלכות ארוכות הטווח שעלולות להיות לה.

את הדייסות מומלץ להכין על בסיס חלב אם או תחליף חלב אם, למען הנוחות אפשר לתת לתינוק דייסות שתחליף החלב שבהן כבר בפנים (נקרא דייסות גם וגם). אין לתת לתינוק חלב פרה, לפחות עד גיל שנה, ורצוי לחכות עם חלב הפרה גם לאחר גיל שנה.

בנוסף למזון המוצק, כמובן יש להמשיך עם ההנקות או עם תחליף החלב, למשך כל שנת החיים הראשונה. ככל שהתינוק אוכל יותר כמות ההנקות או תחליף החלב יורדת, בהדרגה.

לסכום:

הגיל המומלץ להתחלת מזונות מוצקים הינו סביב גיל חצי שנה. המעבר למזון מוצק הוא הדרגתי וכדאי להאכיל את התינוק בכפית ולא בבקבוק. כדאי להתחיל מדייסות ללא גלוטן כדוגמאת אורז וקורנפלור וירקות ופירות מבושלים ובמרקם מחיתי ובהמשך לעבור למגוון דייסות רחב יותר (כגון שיבולת שועל, דגנים) ומזון מחיתי מגוון יותר (עוף מרוסק, קטניות, תפוחי אדמה).

 

מאמרים נוספים
gift
רגע.... לפני שאת מתחילה!

תהיי הראשונה לדעת על כל הערכות, הסדנאות Live וההטבות השוות שאנחנו משיגים במיוחד עבורך ❤️ .

gift
רגע.... לפני שאת עוזבת!
ערכה כבר קיבלת?

ערכת מוצרים מפנקת לקראת הלידה
בחום ובאהבה ❤️

ברור שאני רוצה