חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
לוגו צעדים ראשונים - שמים לב אלייך אמא
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
שבועות ההריון
חיפוש
logo- school
בית הספר להורות

התמודדות עם בכי של תינוק עד גיל שנה

בכי של תינוק בחודשים הראשונים לחייו, התינוק בוכה בשל מספר סיבות ולעיתים קרובות.
מתקיים תהליך למידה הדדי ואינטנסיבי בין ההורים לתינוקם, בו הם לומדים "לזהות" את סוג הבכי וכיצד להיענות לו

ההורים לומדים מהי תכיפות הבכי, מה מרגיע אותו ומה דרכי ההתמודדות עם הבכי של התינוק. מה הדרך המתאימה להם להתמודד איתו (לעיתים, לכל אחד מבני הזוג יש דרך שונה).

בכי של תינוק

בתחילת חייו, השפה של התינוק לתקשר עם הוריו ועם העולם בכלל היא באמצעות בכי. התינוק בוכה, ההורה מגיב, התינוק מגיב לתגובת ההורה וחוזר חלילה.
בכי יכול להתעורר בשל מגוון סיבות. למשל: רעב, עייפות, טיטול מלוכלך, עצירות, בקיעת שיניים, רצון בהתייחסות (תשומת לב), כאבי בטן, טון/עוצמת דיבור, בהלה ועוד.

בכי יכול מאד להתיש, להלחיץ, לתסכל ולעצבן. בנוסף, יש את הסובבים, שלא אחת, מייעצים ומסבירים לנו מדוע התינוק בוכה. בתור בסופר, בגינת השעשועים ובכלל.
דבר זה תורם ללחץ ולערעור הביטחון.

איך להתייחס ולהגיב לבכי של תינוק

"כל הורה עשוי להגיב באופן שונה לבכי. יש שיגשו מיד כי "הם לא יכולים לשמוע בכי" ויש את אלה שיאמרו "ניתן לו קצת לבכות, אולי הוא יירגע לבד".

ייתכן מצב בו כל אחד מההורים יתייחס ומכאן יגיב באופן אחר לבכי. אין כאן "נכון" ו"לא נכון". כל אחד וגישתו הוא.
חשוב שכל אחד מבני הזוג יכבד את דרכו של האחר, גם אם זו לא דרכו שלו. ילדים, החל מגיל אפס, לומדים את העולם דרכינו, ההורים.
אנחנו משמשים מיקרוקוסמוס לעולם ואם אנחנו רוצים שילדינו יגדלו ויהיו אנשים מכבדים, חשוב שהם "יספגו" את האוירה הזאת החל מיום היוולדם.
נדמה לנו, בטעות, "שהוא קטן ולא מבין".

תינוקות  מבינים הרבה יותר ממה שנדמה לנו. זה אולי יישמע לכם מוזר, אך הדרך בה נתמודד עם בכיו של התינוק, תתחיל לייצר עבורו "ארגז כלים", שיתמלא עם כלים להתמודדותו שלו במהלך חייו.
"כלים" אלה ישמשו אותו במהלך חייו וברגעים בהם יתקל בקושי, התלבטות, אי ודאות, כאב או כל התמודדות אחרת. הוא יבחר באיזה "כלי" להשתמש, על סמך החוויות וההתמודדויות אותן לימדנו אותו מגיל ינקות. כשתינוק בוכה, בדיוק כמו שאדם מבוגר בוכה, הוא, בעצם, אומר לנו משהו, שאיננו יכול לבטא במילים. בגיל ינקות זה בשל אי ידיעת השפה, אך גם בגיל מבוגר יותר זה עשוי לקרות, על אף ידיעת השפה. ישנם רגעי כאב, בהם איננו מצליחים להביע את עצמינו במילים והבכי "מדבר" במקום.

איך מתמודדים באופן יעיל עם בכי של תינוק?

חשוב שבני הזוג "יתאמו עמדות" מראש. שוחחו בינכם מהי דרך ההתמודדות המתאימה לשניכם, על מנת שלא תופתעו ברגע האמת.
בזמן הבכי, כדאי שאחד מבני הזוג יתמודד עם הסיטואציה עד סופה ובן הזוג השני לא ייעץ, יתקן או יגיד לו מה לעשות תוך כדי. זה קשה אך אפשרי וכדאי!
רצוי שבפעם הבאה בן הזוג השני יתמודד עם הסיטואציה עד סופה. כך התינוק לומד שיש כמה דרכים להתמודדות וכולן נכונות (הכלי שיילמד הוא שברגעי מצוקה, יש כמה דרכים להתמודדות ולא רק אחת, כפי שחלקינו נוטים לחשוב).
יש להבדיל בין מצבים בהם הבכי נובע ממצוקה פיזית (רעב, צמא, עייפות, כאב וכו') לבין במצבים בהם הבכי נובע מרצון בקשר, בהתייחסות, במגע, בחברה: במצבים מהסוג השני, כדאי "לאמן" את התינוק, החל מגיל אפס, שהוא יכול לקבל את תשומת ליבכם לאו דווקא דרך בכי.

איך נרגיל את התינוק לקבל תשומת לב לא באמצעות בכי

פעמים רבות בהן התינוק שוכב ער בשקט, מביט סביבו או בוהה, אנחנו מהלכים על "קצות האצבעות" ולא ניגשים אליו מחשש שהוא יראה/ישמע אותנו ויתחיל לבכות.
אבל דווקא כשהוא ער, גשו אליו, לטפו אותו ואימרו מילות חיבה ולכו לעיסוקיכם. כל אחד מאיתנו רוצה לקבל מילים טובות, כך גם תינוק בן יומו. הוא, אמנם, לא יבין את משמעות המלל, אך הוא יזהה את האיטונציה ויבין שעשה משהו טוב. כך הוא יבין, באופן לא מודע, שאפשר לקבל תשומת לב "בטוב" ולא בהכרח דרך בכי.
 נסו לא לאבד את סבלנותכם בזמן בכי. זהלא פשוט בכלל, אבל זכרו האופן שבו תתייחסו, הוא זה שיבנה את ההמשך. איבדתם את זה? צעקתם/כעסתם? תנשמו לרווחה. אתם אנושיים. סילחו לעצמכם ובקשו סליחה מתינוקכם, גם אם הוא רק נולד ובתחילת חייו. גם את זה הוא יכניס ל"ארגז הכלים" שלו. את היותנו אנושיים, שטועים, אך גם יודעים לקחת אחריות ולהתנצל.

אפרת אורן

אפרת אורן

עובדת סוציאלית ומנחת קבוצות

מדריכה הורים וציוותי חינוך עפ"י הגישה האדלריאנית

052-2458540

מאמרים נוספים
gift
רגע.... לפני שאת מתחילה!

תהיי הראשונה לדעת על כל הערכות, הסדנאות Live וההטבות השוות שאנחנו משיגים במיוחד עבורך ❤️ .

gift
רגע.... לפני שאת עוזבת!
ערכה כבר קיבלת?

ערכת מוצרים מפנקת לקראת הלידה
בחום ובאהבה ❤️

ברור שאני רוצה