חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
לוגו צעדים ראשונים - שמים לב אלייך אמא
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
שבועות ההריון
חיפוש
logo- school
בית הספר להורות

תרגילים ומשחקים מוטוריים- התפתחות התינוק

לכבוד יום המשפחה – תרגילים ומשחקים מוטוריים התורמים להתפתחות התינוק

השבוע נחגוג את יום המשפחה וזו בהחלט הזדמנות להיות ביחד וליהנות ממשחק מהנה שגם יתרום להתפתחות ילדיכם. לתנועה משמעות רבה בהתפתחות ילדיכם בכל גיל: תינוקות שרק נולדו זקוקים לתנועה על מנת להתפתח – עבורם זהו צורך קיומי שמקורו מתחיל ברחם; לפעוטות התנועה נדרשת על מנת לפתח את מערכת שיווי המשקל ולשכלל את איכות תנועתם; לילדים התנועה מקנה תחושת ביטחון ומחזקת את תחושת השייכות שלהם.
לכן מאוד חשוב לשים לב לאבני הדרך להתפתחות תינוק תקינה דרך תרגילים ומשחקים.

איך כל זה קשור ליום המשפחה? במיוחד ליום הזה הכנתי את המדריך המיוחד לפעילות מוטורית ומשחק שניתן לעשות עם כל המשפחה ביחד וללא צורך בהכנה מיוחדת, קניית אביזרים או תכנון מראש.

בימים קרירים אלו, כשהאפשרויות מצומצמות ולא תמיד ניתן ללכת לגן השעשועים, צרו "גן שעשועים" ביתי.

1."נד – נד"
קחו שמיכה, השכיבו את התינוק במרכזה, תפסו בצדדים וצרו מעין ערסל. הרימו בזהירות, נדנדו את הערסל שנוצר והעניקו לילד תנועה. ניתן לשלב הקפצות קטנות בזהירות בהתאם לגיל ומשקל התינוק. המשחק בתנוחת ערסול תורם לשיפור שכיבה על הבטן, הרמת הראש ועל שאר שלבי ההתפתחות, מקל על גזים ומפתח ומשפר את מערכת שיווי משקל.

אותו תרגיל ניתן לעשות עם פוף – הניחו את התינוק במרכז הפוף במנח הערסול, אחזו בצידי הפוף והעניקו תנועה איטית והקפצות קטנות. התרגיל מתאים מגיל חודש וככל שהמשקל וגיל התינוק גדולים יותר, ניתן לשלב הקפצות גדולות יותר. ההקפצות גורמות לכך שהפעוט נמצא תחילה בכפיפה כשהוא בתוך הפוף ובזמן הקפצה הפעוט נמצא בזקיפה – כך נעשה "דיאלוג" בין 2 מצבים מאוד חשובים להתפתחות התינוק/פעוט.

2. גרירה על שמיכה או מזרון
קחו שמיכה או מזרון, הניחו על הרצפה וגררו מהצד, כך שהתינוק נדרש לייצב את עצמו ולשמור על שיווי משקל בשכיבה או ישיבה. המשחק משפר את התפתחות המערכת הקינסתטית – מערכת המספקת לתינוק תחושה של הגוף, מנח האיברים ומידע על מצב מיקומו במרחב.

3. מנהרה
פעוט שהתחיל ללכת כנראה שכבר לא ניראה אותו זוחל על שש, לכן תרגיל מצוין עבור ההולכים הוא דווקא תרגיל שמחזיר אותם לזחילה על שש. הזחילה על שש משלבת אימון ותרגול של מוטוריקה גסה אשר משפיעה גם על מוטוריקה עדינה. המטרה היא לאתגר אותם במוטוריקה גסה (חשבו על עצמכם זוחלים על שש – לא כל כך פשוט…) ולשפר את ההתמודדות עם פעולות של מוטוריקה גסה בעתיד. עימדו בתור כל המשפחה (הורים ואחים גדולים) ותנו לפעוט לזחול מתחתיכם (מעין מנהרה). תוכלו לשלב מכשולים נוספים שיצטרך לעבור מעליהם או מתחתם כמו למשל כיסא או כרית גדולה. התרגיל כיף ומהנה עבור הילדים ולא מצריך קנייה של אביזרים מיוחדים.

4. "מעבר לגדר"
עימדו אחד מול השנייה במרחק, אחזו בתינוק כשפניו מול ההורה ממול ודמיינו שישנה גדר ביניכם ואתם צריכים להעביר את התינוק מעבר לגדר להורה ממול. עשו זאת כמה פעמים ושימו לב לטונוס השרירים (החזקה שרירית בזמן מנוחה) של התינוק האם הוא מרפה או מוחזק מאוד, האם נהנה מהתנועה או מבוהל והתאימו את הפעילות לפי כך. אם התינוק מבוהל נאט את הקצב.

5. ריקודים במרחב
שימו מוזיקה ותרקדו במרחב, מידי פעם עשו עצירות יזומות של הריקוד והמוזיקה ושימו לב לתגובת הילד – הוא כנראה יצפה לחזרה של הפעילות ויהיה קשוב למתרחש (עובד על קשב וריכוז). תינוקות שמתיישבים לבד– הושיבו אותם על הכתפיים, החזיקו ברגליים וריקדו, אם אתם מרגישים שאינם יציבים מספיק תתמכו בגב. גם בתרגיל זה נדרש מהילד לאזן את עצמו ולא ליפול. אם התינוק לא יושב בכוחות עצמו, ניתן לרקוד בתנוחת ערסול, "נמר על עץ" (השענות על האמה כשפני התינוק כלפי חוץ והגב של התינוק צמוד לבטן ההורה) או אחיזה אנכית כשפני התינוק מול פני ההורה.

6. הכרת שמות האיברים בעזרת בועות סבון
משחק חושי בו נלמד את התינוק את שמות האיברים השונים על ידי ניפוץ בועות סבון על האיבר אותו אנו רוצים ללמד, תוך חזרה על שם האיבר. הניפוץ של בועות הסבון על פני העור מעניק לתינוק מגע טקטילי. תוך כדי שהבועות מתנפצות על פני העור, נגעו באיבר הנלמד במגע פרופריוצפטיבי (מגע עמוק), כגון טפיחות ומעיכות של היד / רגל וכו' – מגע שממש יגרום לילד "להרגיש" את קיומו של האיבר. לנו זה נראה מובן מאליו, אך תינוקות קטנים לא מודעים לקיומם של האיברים בגופם. המשחק משפר את המודעות הזו, תורם ליכולת שלהם להבין מה הם יכולים לעשות עם גופם ומשפר את הביטחון העצמי. ניתן לשלב או להחליף את בועות הסבון במדבקות או כל אביזר יצירתי אחר שעולה בדמיונכם!

מוזמנות לשתף ברעיונות יצירתיים נוספים בדף הפייסבוק שלי – "פיצ'פונים"
וליצור קשר בכל שאלה בנושא התפתחות תינוקכם

טלפון: 052-8368017
אימייל:[email protected]

יום משפחה שמח ומהנה!

מורן פיצ'ון – מדריכה מוסמכת להתפתחות תינוקות

התפתחות התינוק
מאמרים נוספים
gift
רגע.... לפני שאת מתחילה!

תהיי הראשונה לדעת על כל הערכות, הסדנאות Live וההטבות השוות שאנחנו משיגים במיוחד עבורך ❤️ .

gift
רגע.... לפני שאת עוזבת!
ערכה כבר קיבלת?

ערכת מוצרים מפנקת לקראת הלידה
בחום ובאהבה ❤️

ברור שאני רוצה