חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
לוגו צעדים ראשונים - שמים לב אלייך אמא
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
שבועות ההריון
חיפוש
logo- school
בית הספר להורות

תפקיד הגבר בלידה

הגבר בלידה

בשנים האחרונות, במקביל לעלייה במעורבותן של הנשים בלידה שלהן עצמן – ניכרת מגמה ברורה גם של מעורבותם של בני הזוג במהלך הלידה. לא עוד גברים כוססים ציפורנים במסדרון וממתינים לבשורה, הגבר המודרני והמעודכן שוהה עם אשתו בחדר הלידה, מחזיק בידה,, מרגיע, נושם ביחד איתה ואף עוזר להנחות את הצוות המיילד בדבר העדפותיה לגבי הטיפול האפשרי בה וברך הנולד.

מה מרגישים גברים בחדר לידה?

ואולם – התמונה המתוארת, שהופכת שכיחה במחוזותינו, אינה מתאימה לכולם. חשוב להזכיר כי לא כל הגברים מסוגלים להתגייס באופן כזה, פיזית-רגשית ומנטאלית כדי להיות חלק בלתי נפרד מתהליך הלידה. חלק לא מבוטל מהם חשים מבוכה גדולה, שלא לומר פחד, מפני התהליך הסוער והמורכב לעיתים, של הלידה.

הרגשות שעשויים גברים לחוש במהלך הלידה יכולים להיות מגוונים מאוד: החל מתסכול וחוסר אונים נוכח הכאב של בת זוגם שלו הם עדים, והעובדה כי אין באפשרותם להקל עליה בסבלה, ועד לכדי כעס על בת הזוג שאינה יולדת בקצב שהיו מצפים ממנה: "תגמרי עם זה כבר…נו..רק תתאמצי עוד קצת". מן העבר השני של הסקאלה יכולים לעלות ולהציף רגשות חיוביים מאוד של אהבה, הוקרה והערכה רבה לכוחה הפיזי והמנטאלי של האישה, שנתפסה בעיניהם עד לאותו הרגע כחלשה וכנזקקת.

אני לא עומד בזה

האירוע הדרמתי של הלידה חושף בצורה ברורה את אופי הקשר שיש בין בני הזוג. את התמיכה שהם נכונים או מסוגלים להעניק זה לזו ברגעי קושי, את חלוקת הכוח הסמויה ביניהם ואת מידת הקרבה האפשרית ביניהם. יחד עם זאת, יש לסייג ולומר כי לא מעט גברים תומכים ונאמנים בימים רגילים, מקבלים פיק ברכיים עד לכדי עלפון למראה הדם הניגר או הסבל על פניהן של נשותיהן ומבקשים לסגת אל מעבר לדלת. "מזל שאשתי היתה בלידה והחזיקה לי את היד אחרת לא הייתי עומד בזה" – שמעתי פעם גבר אומר, ומתברר כי מאחורי משפט זה עומדים לא מעט גברים, גם בימינו. במקרים שכאלה, כדאי מאוד לכבד את בקשתם ולא לייסר את מצפונם אם אין הם עונים על הציפיות החברתיות המודרניות לשהות לצד נשותיהם בלידה.

בשנים האחרונות נשמעת גישה חדשה הקוראת להוציא את הגברים מחדר הלידה, משום שאין זה מקומם הטבעי, ולהותיר את המלאכה בידי נשים בלבד: היולדת, המיילדת, הדולה או המלווה התומכת – ממש כפי שנהוג עד היום בחברות מסורתיות והיה נהוג במשך אלפי שנים בחברות שבטיות.

גברים בחדר לידה – אז מה לעשות בעצם?

אחד הקשיים הבולטים של גברים בתוך חדר הלידה היא היותם "בלתי יעילים" – יש לזכור כי יעילות ופרקטיקה הם חלק משמעותי מתפקודו של כל גבר. ולכן, כדאי להוציא את פנקס השיקים ולהשקיע בקורס הכנה ללידה מקיף ומקצועי אשר יעניק לגבר מידע (וביטחון) לגבי החוויה הצפויה לו בחדר הלידה.

הכנה מוקדמת של הגבר בקורס הכנה ללידה ובקשות ברורות במהלך הלידה עשויים להקל עליו, לתרום לתחושת החיבור שלו לתהליך, ולהעצים אותו דרך כך.

התפקיד הבירוקרטי של גברים בלידה

אחד התפקידים המשמעותיים של גברים בתהליך הלידה קשור במינוים כשרי החוץ של היולדת: הם אלה שיעבירו את המסר מהיולדת אל הצוות המיילד: הרופאים, המיילדת ומאוחר יותר אל האחיות בתינוקייה. לדוגמא: אישה הנכנסת לחדר הלידה בידיעה כי אינה מעוניינת לקחת אפידורל עשויה להתחרט בהתגבר כאבי הצירים ולבקש אפידורל. לעיתים כאשר היא מגיעה לנקודה זו – אין אף איש צוות בחדר – והגבר הוא זה שיצא להזעיק את האחות והמרדים. במקרה אחר יכול הגבר להתעקש להימנע מחיבור למוניטור או מתפרים, שלא לצורך ועוד.

להישאר גמישים

בדבר אחד אין ספק: תפקידו של הגבר בתהליך הלידה עבר בשנים האחרונות מהפכה של ממש. מהפכה, שהיא חלק מהתמורות הדרמתיות המתרחשות בתפקידיו המסורתיים בחברה ובמשפחה. מחקרים מוכיחים כי נוכחותו בלידה היא חיונית עבור בת זוגו ותורמת משמעותית גם לחיבור שלו לתהליך ולתינוק הנולד. יחד עם זאת, מוטב להישאר גמישים, פתוחים ורגישים למכלול הרגשות שעשויים להתעורר בו לנוכח התהליך ולכבד כל החלטה שלו, באם להיות נוכח או להמתין בחוץ עד לסיום התהליך.

מאת: סיון נצר
המאמר בשיתוף אופסט קולור – הדפסת שיקים

מאמרים נוספים
gift
רגע.... לפני שאת מתחילה!

תהיי הראשונה לדעת על כל הערכות, הסדנאות Live וההטבות השוות שאנחנו משיגים במיוחד עבורך ❤️ .

gift
רגע.... לפני שאת עוזבת!
ערכה כבר קיבלת?

ערכת מוצרים מפנקת לקראת הלידה
בחום ובאהבה ❤️

ברור שאני רוצה