מה מצפה לנו בגיל 10  חודשים ועל מה חשוב להקפיד

  • בשלב זה תינוקכם   התקשורת עם תינוקך גדלה ואתם ההורים נהנים.
  • גיל 9, 10 חודשים זה הגיל שבו תינוקך עושה קפיצה מוטורית, גופנית ושכלית.
    התקשורת עם התינוק גדלה ומתפתחת.
  • יכול להיות שתינוקכם יהיה חברתי יותר ויתייחס יותר בסלחנות לקרבת זרים ואף יחייך אליהם ויכול להיות שהוא יירתע ויהיה יותר חשדן ויבכה כל פעם שיתקרב אדם זר
  • כך או כך אין צורך לחשוש זה חלק מהתפתחות האינדיבידואל בכל מקרה
  • תינוקכם ירצה בקרבתכם יותר ויותר, ויפחד כאשר תעזבו אותו אף לרגע, או שתתרחקו ממנו קלות.
  • תינוקכם יבין יותר מילים ממה שיוכל לבטא. הוא יוכל לזהות את שמו, וגם להבין מילים בסיסיות כמו "כן" או "לא"
  • מעבר לחזרה על מילים, קריאת סיפורים, השמעת שירים חשוב ממש לשוחח עם תינוקכם, תוך שינוי האינטונציה של השיחה.
  • השיחה מפתחת את היכולת הורבלית של תינוקכם והתקשורת עימו.
  • עם ההתפתחות, הזיכרון של תינוקך מקבל דחיפה נוספת, המילים וההברות שהוא למד מתחילות לקבל את המימד של המשמעות.   התינוק יכול להבין שאמא הולכת או מתרחקת וייקח לה זמן לחזור, ולכן הוא בוכה, משום כך הוא גם מפתח חרדת זרים, מעבר לכך, תינוקך יוכל לזכור את צעצועיו, במידה ונמצאים במקום קבוע. ויהיו לו צעצועים שיאהב יותר וצעצועים שפחות.

תזונת התינוק

    • אפשר ורצוי לאכול עם התינוק ארוחות מסודרות יחד אתכם בערב, ולהרגיל אותו, לארוחה קבועה עד כמה שאפשר בשעה קבועה. (זאת במידה וכבר אוכל לפחות2   ארוחות מוצקים ביום)
    • יש תינוקות שיהפכו את האכילה גם לסוג של משחק.
    • אפשר לנסות לתת לתינוקכם מזון עם כפית אבל יש סיכוי שרוב האוכל יתפזר סביבו , או שיזרוק על הרצפה וימרח את פניו יותר מאשר ייכנס לפיו. הסיבה היא שזה חלק מהחקירה שתינוקך עושה , כמו שהוא חוקר חפצים ומשחקים כך הוא חוקר את המזון, הוא ממשש אותו, מורח אותו מפיל אותו. מבחינתו אין כל כך הבדל בין הצעצועים שהוא משחק איתם וחוקר אותם במהלך היום למזון שניתן לו בארוחות.
    • שניהם מסקרנים אותו באותה מידה ולך כמובן זה מהווה יותר עבודה. אין צורך לכעוס עליו, אך מצד שני אינך חייבת לקבל את זה. במידה ותינוקך אוכל על כסא מיוחד המיועד לכך נסי לפרוס שקית גדולה מתחת לכסא או ניילון גדול נצמד על השולחן וכך יהיה לך יותר קל לנקות אחריו.
    • משחק זה יימשך קרוב לוודאי כחודשיים, שלושה עד שתינוקך יסיים לחקור את התכונות הפיסיקליות של המזון
    • יש מזונות כמו ביסקוויטים מיוחדים לתינוקות , שאת יכולה לתת לתינוקך בשלב זה.
    • מה לא נותנים – חשוב מאוד ולהקפיד– לא לתת לתינוקות להחזיק לבד בננה ולא נקניקיות !! מזונות אלו כשהם לא מרוסקים עלולים לגרום לחנק.
    • בכל מקרה יש לתת לתינוקך מים לאחר כל ארוחה. (המים אינם תחליף לארוחה)
    • בגיל זה ניתן לחשוף לביצים, מוצרי חלב (לא חלב ניגר) כגון יוגורט לבן, דגנים וכיו"ב.
  • להקפיד לטחון ואף לחוש עם אצבע נקייה שאין חתיכות.
  • לא לתת – פירות טרופיים כמו אננס, מנגו, אפרסק, קיווי, תותים. עלולים להיות אלרגניים
  • כמו כן לא לתת חלב ניגר , דבש(עד גיל שנה).
  • להקפיד לא לתת גם סוכריות, פיצוחים, פופקורן או חטיפים קשים.
  • לא מומלץ כלל לחשוף את  תינוקך לחטיפים, גם לא מלוחים. כשיגדל תהייה לו חשיפה די והותר ואין צורך להקדים.
  • האכילה העצמאית מעודדת ומפתחת את התינוק בשלושה רבדים: פיתוח המוטוריקה העדינה, פיתוח חוש הטעם והמישוש, כאשר משולב גם שיחה ומילים של : "חם " "קר" "מלוח" "מתוק" – מבצע את הקשר בין המילים למשמעותן בפועל. מסתם הברות הן הופכות להיות בעלות משמעות עבורו. ובהדרגה , גם את עצמאותו – פיתוח היכולת שלו לאכול ללא תלות בכם.

מסוגלות פיסית של תינוקך

    • הסקרנות של תינוקך תגדל ועמה גם העצמאות שלו. התנועתיות שלו גדלה מיום ליום.
    • תינוקך ינסה להגיע לצעצוע או חפץ רחוק ולהתנגד ולבכות אם יילקח מידיו.
    • תינוקך קרוב לוודאי יהיה מסוגל לשבת ממצב של שכיבה על הבטן, יש תינוקות שאף יוכלו להרים את עצמם , או כאשר נתמכים לעמידה ויש תינוקות שכבר בשלב זה אף יוכלו "לשייט"  – כלומר להזיז עצמם תוך החזקה של שולחן או כסא , או כל רהיט אחר, או אף להחזיק ברגלייך כשאת עומדת.
    • תינוקך בוודאי יהיה מסוגל למחוא כפיים ולנופף לשלום ויש תינוקות שאף יוכלו להצביע על חפץ שמעוניינים בו.
    • לאט לאט מספר ההברות שהוא יהגה יגדל , יש תינוקות שיוכלו בשלב זה לומר, 'אבא' או אפילו 'אמא ואף להתכוון למשמעות המילים האלו.
    • חלק מהמילים אף יקבלו ממש משמעות עבורו: לדוג', 'לא', 'קח', 'תן לי', 'שלום'.
    • תינוקך יוכל להעביר צעצוע מיד ליד ולהפיל בכוונה חפצים מהשולחן/כסא .
    • תינוקך קרוב לודאי יוכל להחזיק חפצים קטנים בעזרת האגודל והאצבע.
    • תינוקך יגיש לך את ידיו או רגליות כאשר תלבישי אותו.
    • לעיתים בגיל זה תינוקך יתחבר לחיתול או בובת בד זה חלק מתהליך ההיפרדות ובניית אישיות נפרדת . תוכלי לזהות את זה ע"י כך שאם תיקחי מדי פעם את החפץ ממנו הוא ימחה ויתנגד.
    • חשוב להתמיד עם משחקי התקשורת עם התינוק – לדבר הרבה עם תינוקך,  הוא יוכל להגיב בצחוק מתגלגל למשחקים שונים – בעיקר דברים שקורים בהפתעה  – כמו הופעה שלך מאחורי שמיכה, צעצוע משמיע צליל. משחקי קוקו וכיו"ב
    • חשוב להקריא לתינוקך סיפורים קצרים, וכשמגישים חפץ לציין איך קוראים לחפץ, לציין באוכל 'קר', 'חם' ועוד…
    • אפשר וחשוב גם לדבר אל תינוקך בהוראות קצרות: "תן לי" "קח", לשאול "אתה רעב?" לפני מתן אוכל….ועוד….
    • אין צורך להעמיס בגירויים  – מספיק גירוי של צעצוע התפתחות אחד כל פעם.
    • חשוב מאוד – לא לטלטל את התינוק, אין להרים אותו לגבהים , לא עם יד אחת וגם לא עם שתי הידיים.

 

  • מבחינת שינה  -לעיתים בתקופה זו תחווי אצל תינוקך רגרסיה של השינה, והוא יתחיל להתעורר , למרות שכבר ישן יותר שעות ברצף בעבר, הסיבה היא הצורך שלו לעבד את כל החוויות החדשות שחווה במהלך היום, עיבוד החוויות החדשות לא נותן להם מנוח ומעיר אותם, תופעה זו יכולה להמשך מספר שבועות ומצריכה ממך סבלנות רבה ולהעזר בבן הזוג, בן משפחה במידת הצורך. חשוב לבקש עזרה כשצריך

לא חסרות סיבות להשאיר את הילד במיטה שלנו: הוא יונק וזה קל יותר, אנחנו עייפים, הילד מפחד לבד. לפעמים זה מתחיל ממעבר למיטה של ההורים בבוקר בנסיון להאריך לו מעט את השינה, לאט לאט תגלו ששעת המעבר תקרה מוקדם יותר ויותר, עד שלבסוף תוותרו והוא יישן איתכם. במידה וזה ילד שמגיע כי הוא מפחד להיות במיטה שלו, בכך שאתם מרשים לו לישון אתכם אתם משדרים לו שהפחד שלו מוצדק והמיטה שלו לא בטוחה. לכן, חשוב כפליים במקרה הזה ליצור לילד בטחון במיטה שלו ולהרגיע אותו שהכל בסדר.

בדיקות וחיסונים בגיל 10 חודשים

במידה ועדיין לא עשית בגיל 9 חודשים , חשוב לבקש מהרופא הפנייה לבדיקה של רופא התפתחות

כמו כן במידה ולא עשית בדיקת ספירת דם, חשוב לעשותה בגיל זה,  ההפניה נעשית על ידי רופא הילדים בו מטופל תינוקכם.

חשוב גם לדאוג לעצמך

  • את בוודאי עסוקה, וככל שתינוקך גדל הזמן שלך מתקצר ובוודאי אם חזרת לעבודה.
  • החזרה לעבודה במקביל לטיפול בתינוק, לעיתים מעוררת לחצים שונים אצלך. לעיתים יש גם לחצים בעבודה שמפריעים את שגרת היומיום ואף משפיעים על זמן האיכות שלך בבית. במידת הצורך שתפי את תחושותייך , אפשר ורצוי לשתף גם את רופא הילדים.

זה טבעי אך מומלץ לטפל על מנת להימנע מלהוציא את הכעס על הסובבים אותנו.

  • מעבר לכך, המשימה שלך לשמור על גופך ותזונתך נעשית מורכבת יותר.
  • הקפידי לאכול ארוחות מסודרות למרות סדר היום העמוס שלך,
  • הקפידי על תזונה המשלבת ירקות בארוחות ופחות דברי מתיקה
  • פעילות ספורטיבית חשובה עבורך בשלב זה.
  • מצאי את הספורט שטוב לך, והקפידי על פעילות  לפחות 2/3 פעמים בשבוע. פעילות ספורטיבית גם בריאה לך גופנית וגם מאפשרת לך את זמן האיכות המגיע לך .

להלן חלק מהסימנים המחייבים להיוועץ עם רופא ילדים

  • אם תינוקך לא מישיר עיניים לאנשים שמתקרבים אליו או פונים אליו.
  • אינו מראה קשר מיוחד עם ההורים.
  • אינו משמיע קולות.
  • לא מעוניין באינטראקציה עם אנשים או לא מחייך , לא צוחק, או מראה רגשות.
  • לא מזיז את הראש לשמע קולות .
  • כשהוא זוחל,  במידה ונותן עדיפות בולטת לצד אחד של הגוף
  • אם התינוק לא מרים את החזה בשכיבה על הבטן
  • אם תינוקך עדיין לא התחיל זחילה/התיישב
  • במידה ואת רואה פזילה של העיניים שעוד לא עברה
  • דלקת אזניים – כאבי אזניים.
  • צואה בצבע לא שגרתי  – מומלץ לחשוב גם מה נתת לתינוק במהלך היום, יכול להיות שסוג מזון חדש שעבר במערכת העיכול גרם לתופעה.
  • חום גוף מעל 38.5 מעלות, הקאות ו/או שילשולים או כל סימפטום לא שגרתי אחר אצל התינוק.
  • סטייה חריגה מקצב הגדילה שלו על פני הגרף של הגדילה – בד"כ תהייה גם הפנייה של אחות טיפת חלב במקרה כזה.

חשוב לנו מאוד לציין –

*** כל תינוק הוא ייחודי, אלו רק ציוני דרך, כל תינוק מתפתח לפי קצב הגדילה שלו. המצוין לעיל הינו הפוטנציאל אליו תינוקך יגיע במוקדם או במאוחר, ואין הדבר מעיד על בעיה כלשהי  בכל מקרה או חשש כדאי להתייעץ עם רופא אם תינוקך לא מבצע את אחד מהשלבים … בד"כ הכל בסדר ותינוקך יגיע לשלב ההתפתחותי בקצב שלו גם חודש או חודשיים לאחר מכן.

המידע מוענק בחסות   פרופ' חיים ביבי

מייל haim_76407@yahoo.com