פיטוסטרולים - הכולסטרול מן הצומח שעוזר להוריד כולסטרול הדפסה דוא

 

ד"ר שירה זלבר-שגיא , דיאטנית קלינית ומומחית לאפידמיולוגיה ורפואה מונעת

המכון למחלות דרכי העיכול והכבד, המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי  

מחלות לב וכלי דם הן עדין אחד מהגורמים העיקריים לתחלואה ולתמותה. כולסטרול, ובעיקר LDL (הכולסטרול הרע), מהווה אחד מגורמי הסיכון המבוססים ביותר למחלות לב ולפיכך הורדת רמותיו בסרום הנה יעד טיפולי ראשון במעלה.  

 

אחת התרכובות הטבעיות שנחקרה רבות לגבי השפעתה על הורדת כולסטרול הנם הפיטוסטרולים.  פיטוסטרולים הנם תרכובות טבעיות בעלות מבנה כימי דומה לזה של הכולסטרול. 

יכולתם של הפיטוסטארולים להוריד כולסטרול התגלתה בשנת 1951 כאשר תרנגולות שהואכלו בפיטוסטרולים שמקורם ממסביה בנוסף לדיאטה עתירת כולסטרול לא העלו בעקבות כך את רמת הכולסטרול בדמן. מאז נבדקו הפיטוסטרולים בלא מעט מחקרים בבעלי חיים ובבני אדם שהראו כי לפיטוסטרולים יש השפעה מיטיבה על הורדת רמות כולסטרול. 

בגלל הדמיון הכימי בין כולסטרול לפיטוסטרולים, הפיטוסטרולים מתחרים על הספיגה במעי הדק ובכך למעשה מפחיתים את ספיגת הכולסטרול לגוף. באופן כללי, פיטוסטרולים נמצאו מורידים גם את הכולסטרול הכללי וגם את ה- LDL , אבל אינם משנים את רמות ה- HDL (הכולסטרול הטוב) או הטריגליצרידים בדם.

פיטוסטרולים קיימים במזונות ממקור צמחי, בעיקר בדופן התא הצמחי. הם נצרכים בדיאטה בדרך כלל בטווח של 100-400 מ"ג ליום. מזונות צמחיים העשירים בשומן או בסיבים מהווים מקור עיקרי לפיטוסטרולים בדיאטה. לשמן תירס ושומשום תכולה גבוהה מאוד של פיטוסטרולים (מעל 1 גרם פיטוסטרולים למאה גרם שמן), כמות פחותה יותר אך עדין גבוהה יש בשמן בוטנים ובשמן לפתית (קנולה). מקורות נוספים הם שיפון וחיטה מלאה. כיוון שרמות הפיטוסטרולים בצמחים נמוכות , כמות הפיטוסטרולים שנצרכת בדרך כלל בדיאטה רגילה נחשבת למעטה מידי מכדי שתשפיע על ספיגת כולסטרול, אך יש מעט מחקרים שמראים בכל זאת השפעה של צריכת פיטוסטרולים בדיאטה.  

ההשפעה של פיטוסטרולים שניתנו כתוסף תזונה על הורדת כולסטרול נבדקה במספר מחקרים קליניים. למרות שהמחקרים היו שונים זה מזה במינון ובסוג הפיטוסטרולים ובאוכלוסיית המחקר, ברובם דווחה השפעה על הורדת רמות כולסטרול בסרום. מסיכום 55 מחקרים מבוקרים (סה"כ 2930 נבדקים) שנעשו בנושא יצאה המלצה כללית לצריכה יומית של 1.5-3 ג' ליום של פיטוסטרולים על מנת להוריד רמות LDL (הכולסטרול הרע) ב- 10-15% . ההשפעה על הורדת LDL מגיעה לפלאטו עם מינון מעל 3 גרם ליום.

ההשפעה של פיטוסטרולים על הורדת כולסטרול אינה תלויה בדיאטה שניתנה במחקר, והיא כפי הנראה מתווספת להשפעה המיטיבה של דיאטה להורדת כולסטרול.

בצריכה קונבנציונלית לא דווחו תופעות לוואי חמורות, אך יש לציין כי מספר מחקרים קליניים עם פיטוסטרולים מצאו ירידה ברמות ויטמינים מסיסים בשומן בפלסמה. 

 

טריגליצרידים הנם סוג שומן נוסף המצוי בדם ורמות גבוהות שלו קשורות אף הן לעלייה בסיכון למחלות לב. חומצות שומן אומגה הן חומצות השומן המפורסמות שנחשבות כמגנות מפני מחלות לב. השכיחות הנמוכה של מחלות לב בקרב אסקימוסים בגרינלנד הובילה להשערה כי צריכה גבוהה של דגים מגינה על הלב. בעקבות כך מספר מחקרים הראו כי חומצות שומן בלתי רוויות מסוימות  שמצויות בדגים שמנים אחראיות לאפקט המגן של אכילת דגים. יש שלושה סוגים עיקריים של חומצות שומן מסוג אומגה 3 : EPA , DHA שמצויות בכמויות גדולות בדגים מהים הצפוני (כמו מקרל, טונה, סלמון, הליבוט, בקלה), וחומצה אלפא-לינולנית שמקורה צמחי (בעיקר אגוזי מלך וזרעי פשתה וכן בשמן לפתית (קנולה).

אומגה 3 , הוכח היטב במספר רב של מחקרים קליניים מבוקרים אקראיים כיעיל בהורדת רמות טריגליצרידים בדם. יחד עם זאת, אומגה 3 אינו מוריד כולסטרול ואף עלול להעלות LDL. 

מאחר שפיטוסטרולים מסייעים בהורדת כולסטרול כללי ו- LDL וחומצות שומן מסוג אומגה-3 מורידות טריגליצרידים  נראה הגיוני לשלב את שני הטיפולים. במחקר קליני מבוקר שפורסם השנה ב- Journal of Nutrition  , נמצא כי תוספת של שני רכיבים אלו ביחד, בהשוואה לכל רכיב בנפרד או לקבוצת ביקורת, במשך 3 שבועות אכן הניבה אפקט משלים ובחלקו סינרגיסטי  בהורדת כולסטרול כללי ו- LDL ובהורדת טריגליצרידים בגברים ונשים עם היפליפידמיה (עודף שומנים בדם).

חשוב לזכור כי בין אם נוטלים תרופות או תוספי מזון המסייעים להורדת כולסטרול, יש לשלב זאת עם דיאטה מאוזנת, דלה בשומן רווי (חמאה, בשר שמן ואיברים פנימיים, מוצרי חלב שמנים), דלה בשומן טרנס (שומן צמחי מוקשה) המצוי במרגרינה ובמאפים שונים ועם העדפה לשמן זית, קוואקר, קיטניות (חומוס גרגרים, עדשים, שעועית לבנה ואפונה יבשה) שמסייעים בהורדת כולסטרול.   

 

רשימת מקורות חלקית

  1. Normen Lena; Shaw Christopher A.; Fink Carol S.; Awad Atif B. Combination of Phytosterols and Omega-3 Fatty Acids: A Potential Strategy to Promote Cardiovascular Health. Curr Med Chem Cardiovasc Hematol Agents. 2004 Jan;2(1):1-12.
  2. J Am Coll Nutr. 2006 Feb;25(1):41-8.Moruisi KG, Oosthuizen W, Opperman AMPhytosterols/stanols lower cholesterol concentrations in familial hypercholesterolemic subjects: a systematic review with meta-analysis.
  3. Hallikainen MA, Sarkkinen ES, Uusitupa MI.Plant stanol esters affect serum cholesterol concentrations of hypercholesterolemic men and women in a dose-dependent manner. J Nutr. 2000 Apr;130(4):767-76.
  4. Miettinen TA, Puska P, Gylling H, Vanhanen H, Vartiainen E.Reduction of serum cholesterol with sitostanol-ester margarine in a mildly hypercholesterolemic population. N Engl J Med. 1995 Nov 16;333(20):1308-12.
  5. Maki KC, Davidson MH, Umporowicz DM, Schaefer EJ, Dicklin MR, Ingram KA, Chen S, McNamara JR, Gebhart BW, Ribaya-Mercado JD, Perrone G, Robins SJ, Franke WC.Lipid responses to plant-sterol-enriched reduced-fat spreads incorporated into a National Cholesterol Education Program Step I diet. Am J Clin Nutr. 2001 Jul;74(1):33-43.
  6. Maki KC, Davidson MH, Umporowicz DM, Schaefer EJ, Dicklin MR, Ingram KA, Chen S, McNamara JR, Gebhart BW, Ribaya-Mercado JD, Perrone G, Robins SJ, Franke WC. Lipid responses to plant-sterol-enriched reduced-fat spreads incorporated into a National Cholesterol Education Program Step I diet. : Am J Clin Nutr. 2001 Jul;74(1):33-43.

בחסות ארומה לייף. משווקת מוצרי בריאות ומוצרים טיפוליים.

http://www.aroma-life.co.il/

 

 

רישום לפעילות צעדים ראשונים

 tami4newbaner 

לשיתופי פעולה

לשיתופי פעולה לחצו כאן

שאלות נפוצות

 למי מיועדת הפעילות?

האם הפגישה בתשלום?

מי הצוות המקצועי?

מי מממן את הפעילות?

לשאלות נוספות על

פעילות צעדים ראשונים 

Website by - JOOMI
Feedback Form
Feedback Analytics